GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 123

Bekijk het origineel

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 123

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

117 wendige, hetzij medische, hetzij theologische voorschriften in vraagstukken, die toch tenslotte de zeer persoonlijke levenssfeer raken. En daarom lijkt het me, dat wij èn als medicus èn als predikant den menschen in deze geen grooter dienst kunnen bewijzen dan door ze zoo ernstig en zoo eerlijk mogelijk te laten zien, wat naar de verschillende zijden aan deze zaak vastzit, opdat ze zoo, geholpen door onze voorlichting, in het eind toch tot een bewuste persoonlijke decisie kunnen komen, waar hier niet het minst voor hun geestelijke rust zoo enorm veel aan gelegen is. Echter om ze die voorlichting te kunnen geven dienen wij natuurlijk zelf dan ook zoo nauwkeurig als het kan ons dit probleem te hebben gesteld, zoowel van zijn medische als van zijn ethische zijde, wil men, al is die tegenstelling niet geheel zuiver, zoowel rekeninghoudend met de realiteit van het leven als met de normen door God voor dat leven gegeven. Waar mij nu is opgedragen van die laatste zijde dit onderwerp in te leiden, leek het me het beste eerst beknopt wat nader critisch te bezien de twee beschouwingen, waarbij, naar mijn overtuiging, naar de één of naar de andere zijde de knoop te gemakkelijk is doorgehakt, n.l. het Neo-Malthusianisme èn de Roomsch-Kafholieke beschouwing, terwijl ik daarna dan wil trachten de richting te wijzen, waarin, naar 'k geloof, een oplossing gezocht dient te worden. Wij beginnen met het Neo-Malthusianisme. Een breede uiteenzetting, wat we daaronder hebben te verstaan, mag in deze kring vanzelf als overbodig gelden. In onderscheiding van de leer van Malthus zelf, die geboortebeperking mogelijk achtte in den weg van sexueele onthouding, bepleit het Neo-'Malthusianisme geboortebeperking. Maar, zoo het onthouding al niet voor onmogelijk durft te houden, acht het die toch in vele gevallen ongewenscht en althans volstrekt onnoodig, in zoover de ontwikkeling van de medische wetenschap er toe heeft meegewerkt wegen te vinden, waarlangs het normale huwelijksverkeer plaats kan vinden, terwijl conceptie zoo al niet absoluut, dan toch zoo goed als zeker uitgesloten is. Het bepleit die kinderbeperking niet alleen op grond van de zoogenaamde medische indicatie maar niet minder uit sociale en speciaal ook uit eugenetische overwegingen. Telkens weer kan men bij de leden van den Neo-Malthusiaanschen bond roerende schilderingen tegen komen van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's

1932 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 123

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1932

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 154 Pagina's