GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 67

Bekijk het origineel

1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 67

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

-45 .^ ' held noodig is Toch is het wat anders te zeggen de werkelijkheid is van a tot z causaal In alle handelen is een stuk onredelijkheid even vanzelfsprekend als de redelijkheid De heer B R U M M E L K A M P antwoordt hierop Om te kunnen kiezen moeten wij overleggen, wat ons zal worden geboden m de toekomst Willen wij kiezen uit de buitenwereld en weten wij niet, op welke wijze de buitenwereld zal veranderen, dan is dit onmogelijk Ik stel noodzakelijkerwijze den logischen ombouw der werkelijkheid voorop, omdat anders het kiezen onmogelijk wordt Als ik wil handelen, moet de wereld berekenbaar zijn, dit kan alleen door logischen ombouw Zooveel kennis van de buitenwereld is dus noodig, dat het logisch te verwerken wordt Wij moeten altijd doen, alsof de buitenwereld causaal ,,bedingt ' was Op de tweede vraag antwoordt hij Wanneer er logisch verband is tusschen oorzaak en gevolg, dan is dit alleen mogelijk, als wij een identiteit van het werkelijk zijnde postuleeren Er is een phenomenale werkelijkheid, waarin het identiek blijven niet aanwezig IS Deze phenomenale wereld wordt omgebouwd door het subject Van een zuiver objectief object kan geen sprake zijn Dat wij toch vasthouden aan een ombouw als causaal gegeven, doen wij aan de natuur aan, of dit m de natuur gegeven is, daarop moet hij het antwoord schulidg blijven De heer B O U M A wil een vraag stellen hoe staat inleider tegenover de meenmg van Planck' Deze heeft gezegd het causaliteitsbeginsel IS een postulaat, een uitnoodigmg om steeds verder naar oorzaken te zoeken, het kan dus ook niet juist of onjuist, alleen doelmatig of ondoelmatig zijn Is de heer Brummelkamp het hiermee eens' De heer B R U M M E L K A M P gelooft, dat het een postulaat is, men ziet alleen een na elkander in de natuur, niet een door elkander W I J doen het niet alleen uit utiliteit maar omdat het voortspruit uit onze geestelijke structuur, die het gevoel heeft ,,ex nihilo nihil' Dit IS eigen aan ons Westersch denken Wij moeten dit postulaat aanvaarden De heer B O U M A Als ik met mijn causalieitsbeginsel bepaalde inter atomaire gebeurtenissen met begrijp, moet mij dit dan volgens uw opvatting schokken' De heer B R U M M E L K A M P Als U het kunt brengen in een bepaald formule, is dit toch anders dan dat wij er ons mede tevreden stellen het onbepaalbaar en het niet bepaald zijn is verschillend De dingen zijn bepaald, niet steeds bepaalbaar In de medische wetenschap geldt ten dezen opzichte hetzelfde als in de psysica Wij kunnen ons niet losmaken van de gedachte dat alles causaal bedingt IS De heer W O L V E K A M P wil 3 vragen stellen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's

1935 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 93 Pagina's