GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 47

Bekijk het origineel

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 47

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

37 Uit t bovenstaande is reeds duidelijk gebleken welk een uitgebreid terrein de Agnmome bestreken heeft m de geneeskunde en de volksgeneeskunst Dit behoeft ons niet te verwonderen als we weten dat de plant reeds bij de klassieken en op hun voetspoor ook bij de middeleeuwse, 16de- en 17de-eeuwse wetenschappelijke medici als medicament tegen tal van ziekten in eer w a s en als we daarbij tevens m 't oog houden dat de latere volksgeneeskunst voor een belangrijk deel niets anders is dan gepopulariseerde medisch-pharmaceutische wetenschap van vroegere perioden Bovendien heeft onze plant h a a r grote populariteit als volksgeneesmiddel ongetwijfeld mede te danken aan t feit dat ze behoord heeft tot de magische (resp anti-magische) flora Z o was t oudtijds een z g n „wenskruid ', welks gebruik de vervulling van bepaalde wensen bracht hetgeen o a blijkt uit een bij B Sohns Unsere P[lanzen (blz 110) aangehaald volksrijm Verbeen Agrimonm Madelger, Charfreytags graben, , hilft dir sehr dasz dir die frawen werden hold doch branch kem eisen grabs mit goldt ( D w z V e r b e n a off Agnmonia Eup en Gentiana cruciate op Goede Vrijdag uitgegraven, helpen U zeer zodat de viouwen U genegen worden doch gebruik voor t uitgraven geen ijzer maar goud) D a t de Agnmome tot de anti-magische en anti-diabohsche flora behoord heeft blijkt reeds duidelijk uit de volgende twee middeleeuws-Latijnse recepten H e t ene luidt Propter tnmensi (schrijffout voor mmtssiones) inimici diaboli H a e c potio die lovis vetere luna cclhgis Betonica fascicl I agnmonia fascicl I, berbena fascicl I plantagme fascicl I etc , het tweede ,,Ad Bahantes Colligis die lovis Vetera luna Ruta abrotano menta, livistico coriandro sarmenia argimonia betonica marrubis benedicta sulseia medulla cauh

11)

De anti-diabol'sche kiacht van de Agnmome treedt ook hierm aan t licht dat ze deel uitmaakt van de „vijf-krmden-bundel , die in Tirol gebruikt werd ^2) om zich tegen de invloed van heksen te beschermen ( Z i e A R von Perger Deutsche Pflanzensagen S 47) In dezelfde lijn ligt, hetgeen de hl Hildegarde zegt Der Oaeriiienmg ist w a i m W e n n Jemand geistehkrank ist so w erde ihm das kahlgeschorene H a u p t mit emer Abkochung von Odermennig gewaschen das Kraut selbst uber Herz Schlafen und Stirn mit emem Tuch gebunden ' i >) •1:

W e gaan nu over tot de n a d e i e beschouwing van t gebruik onzer plant in de geneeskunde en in t bijzonder in de volksgeneeskunst t Z a l dan ook hieibij weer duidelijk worden hoe intens en langdurig

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 142 Pagina's

1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 142 Pagina's