GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 8

Bekijk het origineel

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 8

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 sociale verbeteringen, van het empirisme, van de natuurwetenschap. H o e gecompliceerd de werkelijkheid van de 18de-eeuwsche cultuur is, blijkt wel uit de volkomen tegenstrijdige oordeelvellingen, soms bij denzelfden schrijver. V o l g e n s M o r n e t is de moderne geschiedschrijving door Voltaire geschapen i ) ; toch ontzegt M o r n e t Voltaire het echte ,.historische gevoel", w a n t hij heeft geen begrip voor de Middeleeuwen 2), V o l g e n s Huizinga mist Voltaire de liefde en d e n eerbied voor het verleden ^) en is d e geschiedenis in de beschouwing van de 18de eeuw ,,een wonderlijk tafereel van toevalligheden"; volgens T a i n e zegt Voltaire, dat de geschiedenis empirisch-rationeele w e t t e n volgt en een regelmatig verloop heeft en zijn in de 18de eeuw de fundamenten van de geschiedeniswetenschap gelegd 4). T a i n e zegt, d a t de opvoedkundige, sociale en ethische theorieën van de 18de eeuw gebaseerd zijn op de gedachtenconstructie van den „primitieven mensch" met zijn aangeboren begrip voor mechanica en recht 5); M o r n e t bestrijdt echter, dat d e 18de-eeuwsche politieke schrijvers ,,raisonneurs d e cabinet" w a r e n en handhaaft, dat zij realistisch staatkundig inzicht h a d d e n <•). Cassirer meent, d a t de 18de eeuw wel degelijk blijk gaf van grooten werkelijkheidszin en vi^ars van ,,systeemgeest" '') w a s ; hij moet echter toegeven, dat de ethiek en de rechtswetenschap van de 18de eeuw aprioristisch zijn ^) en M o r n e t geeft tallooze voorbeelden van den ,,esprit de système" 9). V o o r a l de letterkunde w o r d t door T a i n e aan strenge kritiek onderworpen; de F r a n s c h e letteren van de 18de eeuw zijn nog geheel ,,klassiek"; d e dieren bij Lafontaine en d e ,,wilden" bij Voltaire spreken volmaakt logisch; het zijn geen individuen, m a a r ,.karakters" 1). D e F r a n s c h e klassieke geest kan den mensch niet teekenen, zooals hij in historie en natuur is; men beschrijft niet échte menschen, maar ^) D. Mornet, La pensee frangaise au XVIlIe siècle. 3me éd. Paris, 1932, p. 68. ^) La pensee, p. 55. ^) J. Huizinga, Natuurbeeld en historiebeeld in de 18de eeuw. Neophilologus 1933, p. 11, *) H. Taine, Les origines de la France contemporaine (1875). Tome I. L' ancien régime. 32me éd. Paris s.d. p. 277. ^) Taine, p. 277, 280. ") La pensee, p. 110—115. ^) E. Cassirer, Die Philosophic der Aufklarung, Tubingen 1932, p. X. **) Cassirer, p. 326—327; 328—329. ") D. Mornet, Les sciences de la nature en France au XVIIIe siècle. Paris 1911. ^) Taine, p. 306.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's

1946 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 248 Pagina's