De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 83
Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit te Amsterdam
81 Bij het weer opleven der Kerk in onze dagen zal dit weer anders worden, en met des te meer toewijding zal dan ook de school haar in deze hulpe bieden. En openbaart zich die Gereformeerde zede nu maar weer krachtig, dan strekken zich mijn verwachtingen voor den middellijken invloed van de beoefening der ethiek in de Gereformeerde Theologie nog veel verder uit. „De witte mier der Duitsche philosophic", zooals wij haar in de laatst verloopen April-dagen hoorden noemen, knaagt ook aan het leven van ons volk.
De eerbied voor 's Heeren wet en de klem van Gods
gebod op de conscientie is weg. zegt men.
zedelijk
Onze tijd is meer ethisch dan religieus,
Dat „onze tijd" niet bij uitstek religieus is zal niemand
tegen.spreken. Naar de ordinantiën Gods voor het religieuze leven wordt schier niet meer gevraagd en gewaardeerd. Of iemand die op allerlei wijzen schendt, een anderen God dan den eenigen en waarachtigen, of ook heel geen God zegt te hebben, of hij een eigenwillige cultc dan wel heel geen culte betracht, of hij Gods openbaring misbruikt door haar als ketter te vervalschen of als ongeloovige geheel te verwerpen, of hij 's Heeren dag ontheiligt, of hij gansch niet met een rustdag rekent, dan wel uit utiliteit zulk een zede nog zoo kwaad niet acht, of hij den grond van het gezagin God ontkent, onze tijd zal — sceptisch tegenover al wat religie is, als iets waar men toch niets van ,,weet", een scepticisme dat gevolg is van het.ontzinken aan het Schriftgcloof, — met de eigenaardige verdraagzaamheid aan alle scepticisme eigen, er niemand minder om waardeeren, er zelfs geen kwaad in
zien.
Zeker, tegenover het "gemis aan echte religie, dat eerst
in de laatste jaren, nu „onze tijd", aan den ban van het materialisme met zijn pretensie van ailes te w e t e n en alle raadselen te hebben opgelost ontkomen, hier en daar een surrogaat begint te zoeken in de. mystiek en de theosopliie, waarbij het Indische heidendom dan zijn hulpe moet bieden, is onze tijd meer ethisch dan religieus. onderzoek blijkt
Doch bij nader
ook dit ethische dikwijls met de geboden der tweede
tafel in eenigszins gespannen verhouding te staan.
Met verwondering
verneemt men vaak, hoe in wat tot dusver als onzedelijk, wijl van God verboden, vaststond, door velen tegenwoordig gansch geen kwaad meer wordt gezien, en die velen vindt men dan niet alleen onder de ontkenners der moraal of de geheel gedepraveerden, maar ook onder hen, die op den C
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1897
Rectorale redes | 92 Pagina's