GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 78

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

breeder waren dan een spitsburgerlijk verstand verkiest te gelooven. '°4) Maar gaat het verder dan geneeskracht, z. a. de wonderbare spijzigingen, de wandel op zee, dan worden de feiten eenvoudig uit de historie geschrapt. Het transcendente heeft in den grond geen van de natuur onderscheiden bestaan. Zelfs in de schuldvergiffenis gelijk W e r n l e die voorstelt, gaat dit door. Jezus leert naar hem een schuldvergiffenis zonder verzoening, en dan heet die vergiffenis: ein Grundgesetz der göttlichen und menschlichen Familie. Wenn die Sünde zum Menschen gehort, so gehort das Verzeihen zu Gott. 'os) Volkomen terecht concludeert H a r m s hieruit, dat op die manier God wordt tot een soort van vergevingsmachine, en het vergiffenisschenken zelf een willoos natuurproces, daarbij herinnerend aan het stervenswoord van Heine: Dieu me pardonnera, car c'est son métier! ^°^) De wisselredeneering ligt voorts -gereed: wonderen zijn onmogelijk, dus is de historie van opstanding, hemelvaart enz. een mythe, het bestaan van booze geesten bijgeloof. Nu naar paralellen gezocht — ze worden gevonden, en dienen tot bewijs van de hypothese, die reeds als uitgangspunt vaststond. Het zou zeker te ver buiten ons bestek voeren, om over heel de linie het bewijs voor den transcendentalen invloed in de religie van het Oude en Nieuwe Testament te voeren. Ook zelfs de pseudo-religie is zonder dezen invloed niet denkbaar. Maar in de religie der Schrift komt de revelatio specialis tot ons, terwijl uit de pseudo-religie de door den mensch bedorven revelatio generalis tot ons spreekt. Slechts op één feit willen wij wijzen dat deze stelling luce clarius doet zijn. Niemand kan het tegenspreken, dat, wanneer men de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's