GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 81

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 81

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

77

Deze wet der natuur is de zedewet, die ons voorschrijft wat goed en recht is, en door haar te gehoorzamen bereikt de mensch het hem door G-od gestelde einddoel. De verhouding van het positieve menschelijke recht tot haar drukt Thomas uit in deze woorden : Praeter aeternam et naturalem legem est lex qua^dam ab hominibus inventa, secundum quam in particulari disponuntur quae in lege naturae continentur. ^^)

Deze rechtsleer van Thomas van Aquino bevat dat katholieke natuurrecht hetwelk men, min of meer gewijzigd, ook bij onze oude gereformeerde moralisten terugvindt. ^^) Welke bezwaren er ook tegen zijn aan te voeren, is het, ook voor ons gereformeerden, zeker te verkiezen boven dat nieuwere natuurrecht waarvan, naar wij zagen. De Groot de vader is. Immers in dit oudere natuurrecht is de menschelijke rede wel de naaste, maar niet de laatste norm voor goed en recht en is die laatste norm, de, van Zijn verstand niet te scheiden wil van den Schepper. Naar het woord van Jacobus : Er is een éénig Wetgever, die behouden kan en verderven (4:12) en naar dat van Jesaja : Want de HBEEE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEEEE is onze Koning; Hij zal ons behouden (33 : 22) — blijft hier alzoo de hoogste Wetgever God. In het nieuwere natuurrecht daarentegen is de menschelijke rede de laatste norm voor goed en slecht, een gedachte, die in Kant's leer der autonomie van de praktische rede haar uitdrukking vond. Dit nieuwere natuurrecht had dan ook met bijkans

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 81

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's