GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Oorlog en vrede - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oorlog en vrede - pagina 42

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

36

der weerloosheid hun uitgangspunt vinden. Het omvat velen, die met meesleepende taal u zoeken te winnen, door u bitter te stemmen tegen de demonische machten, welke de krijg ontketent en u roeren, als zij gewagen van de betere dingen, die de vrede in zijn schoot bergt. Hier menigmaal een aangrijpen van het gemoed, een doordringen tot de ziel, een aanprijzen van moreele verheffing. Hier dikwijls een zuchten om vrede, dat u herinnert aan de hemelsche herkomst van den mensch. Zeker, in haar ongebreidelde subjectiviteit openbaart die behoefte zich in allerlei wilde afdwalingen, maar niettemin is die dorst naar vrede een teruggrijpen naar 's menschen hemelsch vaderland. In dat vredesgeroep trilt, hoe flauw en misvormd dan ook, nog na een zwakke naklank van hetgeen Gods engelen op Efratha's velden zongen. Het is voor een deel onbewuste, dikwijls ongewilde hulde aan en instemming met Jesaja's profetie omtrent de komst van Christus' rijk, waarin zal gelden: „en zij zullen hunne zwaarden slaan tot spaden en hun spiesen tot sikkelen; het eene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen en zij zullen geen oorlog meer leeren". Maar vrijwel is deze richting verdrongen door een andere, welke — gelijk later breedvoerig zal worden aangetoond — bij den Engelschman Nor m a n A n g e i l haar scherpste afronding vond. Als het wetenschappelijke, het empirische, het rationeele pacillsme wordt het aangediend, i) Zijn aanhangers weigeren ') Scherp wordt de scheiding tusschen de twee richtingen getrokken in een artikel van E r n s t R o u s s e l , Pacifisme mystique et pacifisme pratique, in het tijdschrift La paix par Ie droit, Revue de la paix, 1913, blz. 401 en vlgg. Op blz. 425 lezen wij: ,C'est par l'étude et la connaissance des conditions de la vie des gronpes hnmains sur chaque compartiment terrestre, qu'on arrivera h lier tous ces groupes dans iin réseau d'intérêts, materialises dans chemins de fer, lignes télégraphiques, téléphoniqiies, échauges de produits naturels ou fabriqués, et de solidarité financière. La Paix sortira de cette organisation matérielle des sociétés humaines et la connaissance du sol sur lequel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's

Oorlog en vrede - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1914

Rectorale redes | 122 Pagina's