GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Psychische Aktiviteit - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Psychische Aktiviteit - pagina 32

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

30 nog zooveel mogelijk de letters afzonderlijk, aangevende welke plaats zij innamen. Telkens moest één van deze vier zaken vervuld worden, wanneer de groep woorden gedemonstreerd werd. Bovendien werden proeven gedaan zonder taak en moest aangegeven worden, wat speciaal opgevallen was." De meeste, de meest juiste en meest bepaalde antwoorden kwamen dan, wanneer de antwoorden met de taken één waren. Door W A T T werden associatieproeven gedaan, waarbij hij 6 taken gaf: een gesupraordineerd begrip (hond—dier) een gesubordineerd begrip (dier—hond), een geheel (balk^—huis), een deel (stoel—poot), een gecoördineerd begrip (zwaan^—eend), een ander deel van een gemeenschappelijk geheel (Woensdag— Donderdag als deelen der week). Bij deze proeven bleek, dat de taak een zeer gewichtige faktor is bij de bepaling van de reproduktietendenzen en de lengte van den reaktietijd, en ook invloed heeft op de qualiteit der reacties. De werking der taak was sterk en continu. Dat een taak werkzaam was, gaf de verklaring van vele gevallen van verrassing en andere gemoedsbewegingen, door het naast elkander zijn van voorstellingen alleen konden ze niet verklaard worden. In dezelfde richting ging ACH bij zijn onderzoek over de werkzaamheid van het willen en het denken en vond eveneens, dat de taak een groote beteekenis heeft bij de eenvoudige reacties, waarbij ACH het begrip der determineerende „Tendenz" invoerde. Het begrip taak legt meer den nadruk op de instructie, die aan den proefpersoon is gegeven en door hem is vastgelegd, het begrip determineerende „Tendenz" ziet op de werking, die aan de taak toekomt.') Daarnaast werd het begrip bewustheid ingevoerd, waarmede het niet aanschouwelijk gegeven weten aangegeven werd. Het onderzoek van de taak werd nu door de school van • 1) KüLPE, Aus den Gött. gel. Anzeigen 1907 No. 8. S. 601. 2) GRÜNBAUM, Archiv für die ges. Psychol, Bd. XII, S. 340.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1916

Rectorale redes | 54 Pagina's

Psychische Aktiviteit - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1916

Rectorale redes | 54 Pagina's