GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 10

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

8

')_ raking komen met de historie. En met haar niet alleen, want spreker? we over de eenheid, dan zou dat niet volledig zijn, indien niet beantwoord werd de vraag, of het Nieuwe Testament, zoo als het daar ligt, ), nu ook werkelijk een_eenheid is, of de inhoud laat zien, dat men wel "• handelt, door nog immer die afzonderlijk ontstane boeken bijeen tè ^ houden. En mijn onderwerp zou de moeite van het behandelen niet •^ waard zijn, indien ik U althans niet enkele gevolgen voor de praktijk der exegese kon opnoemen. Zoo komen van zelf viej;^lukken ter sprake. Ge zult het van mij begrijpen, dat ik niet rrieFhet principieele deel begin. De exegese behoort tot de wetenschappen, die vooral naar empirische methode moeten worden beoefend. Ik heb mijn tekst te bezien van alle zijden, te graven, zoo diep ik kan en dan eerst mag ik komen tot gevolgtrekkingen. En zoo is het toch met al de wetenschappen, die zich rechtstreeks richten op de Heilige Schrift. Begon ik deduktief te werk te gaan, ik zou gevaar loopen te praejudiceeren over mijn onderzoek naar geschiedenis en inhoud. Sterk sta ik pas, als ik eerst op grond van algemeen toegegeven feiten kan aantoonen, dat het Nieuwe Testament tot eenheid is geworden en naar zijn inhoud een eenheid is en later in staat ben te bewijzen, dat op ons standpunt niet anders kon vi^orden verwacht, dan laat ik aan feiten en beginselen beide recht wedervaren, breng ik ze als naar elkander toe en mag ik hopen, dat aan mijn betoog kracht van bewijs wordt toegekend. //

{ j

I I \

Mijn redeneering uit de feiten, zoo zeide ik, zal alleen dan waarde kunnen hebben, indien ik lïieT met mijn beginsel als vergroot- of verkleinglas feiten ga beschouwen, maar als ik werk met materiaal, waarvan ieder de deugdelijkheid heeft leeren waardeeren, materiaal, dat niet alleen past voor mijn gebouw, maar evengoed voor dat van een ander. Welnu, niemand zal mij van overdrijving beschuldigen, als ik beweer, dat omstreeks hej^ jaar 200 na Christus één gezaghebbend Nieuw Testament bestond 3). Wat Jacquier schrijft over het einde van de tweede eeuw: Nous constatons done qu' a la fin de cette période 1 Église chrétienne est en possession d'une collection d'écrits qu'elle tient pour Écriture divine, et qu'elle place sur Ie même pied d'autorité que les écrits de l'Ancien Testament, kan ieder beamen. Dat we hier een vast punt hebben, waarvan onze bewijsvoering mag uitgaan, is gemakkelijk genoeg in het licht te stellen. Allereerst immers dagteekent uit ongeveer 200 4) onze oudste kanonlijst de z.g. camn Muratorianus. Niemand maakt een katalogus, of er moet eerst een b'ibiiotheek zijn, d.w.z. een bij elkaar geborgen verzameling van boeken. En zoo wijst dan ook het opstellen van een kanonlijst ontwijfelbaar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's