GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

10 wet en profeten/wat immers toont, hoe hij een gezaghebbenden bundel kent naast het Oude Testament, dat zulk gezag reeds voorlang bezat. En deze plaats beteekent iets, wijl ze niet op zichzelf staat. Ook elders toch uit zich Irenaeus in gelijken geest»). Het is waar, dat bij Irenaeus niet is te vinden één naam, die het Nieuwe Testament als bundel aanduidt, maar wat veel meer waarde heeft, het ééne Nieuwe Testament is voor Irenaeus een innerlijke eenheid, want het is dezelfde Heilige Geest, Die spreekt door profeten en door apostelen ^). Dat is voor hem de bron van het gezag. Trouwens, uit heel de wijze, waarop Irenaeus het Nieuwe Testament citeert — en slechts weinige boeken worden bij hem niet aangehaald — blijkt, hoe hij buigt voor de Schrift als Woord Gods'"). Uit de benamingen, die Irenaeus bezigt om het Nieuwe Testament als geheel aan te duiden, treedt aan den dag, dat hij het kent als samenstelling van twee kleinere bundels, dien der evangeliën en dien der brieven van Paulus. ^Beroemd en bekend is wat Irenaeus heeft geschreven over de eenheid en het gezag van het „viervormig evangelie". De Logos, die op de Cherubim troont en alle dingen samenhoudt, heeft vleeschgeworden een viervormig evangelie gegeven, dat wordt samengehouden door één Geest. Het viertal der evangeliën vindt Irenaeus overal terug, bepaald ook in de vier apokalyptische dieren "). Het gezag dezer evangeliën wordt door hem in verband gebracht met hun apostolischen oorsprong en de apostelen zijn door Christus zelf gezonden '2). Niet minder vormen voor Irenaeus de brieven van Paulus een vaste eenheid. Immers de Gallische kerkvader spreekt van j aTTOü-ToXoc en weet, dat hij zoo sprekend door niemand kan worden misverstaan, doch, dat ieder met hem denken zal aan den bundel der Paulinische brieven '3). Wanneer ik U van Gallic naar Afrika mag leiden, dan hoort ge van Tertullianus een zelfde getuigenis als van Irenaeus. De bewoordingen mogen verschillen, de zaak is dezelfde. Bij Tertullianus springt wel het meest in het oog, dat hij voor het Nieuwe Testament, dat bij hem één en gezaghebbend is, ook één naam heeft n.l. testamentum of /«strumentum'^^), terwijl hij aan den laatste van deze beide namen de voorkeur geeft. Dit eene nieuwe instrument heeft wel waarlijk Goddelijk gezag, niet minder dan het oude, wijl beide zijn ingegeven door denzelfden Geest "5). Trouwens, dat dit Tertullianus' gevoelen is, blijkt overduidelijk uit de geheele wijze, waarop hij over het Nieuwe Testament spreekt en waarop hij het telkens aanhaalt. Het Nieuwe Testament is voor hem bovendien een innerlijke eenheid i^). Aan de andere zijde is voor Tertullianus het eene instrument een verzameling ƒ van instrumenten. Bepaaldelijk onderscheidt hij een instrumentum u

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's