GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

22

duidingen op toestanden van dien tijd en die plaatselijke aangelegenheden voor ons van geenerlei waardij zijn. Ook al dat persoonlijke is ingegeven door den Geest van God en kan en moet dienen tot leering en vertroosting. Maar dat neemt toch niet weg, dat we vooral ook bij de brieven moeten onderscheiden en dat thans voor ons in de eerste plaats van belang is de hoofdbedoeling tevens de hoofdinhoud van een brief. Zelfs is het goed hier niet te veel te letten op soms zeer gewichtige, maar toch,wijl niet in rechtstreeksch verband met den hoofdinhoüd van een brief staande,als inlassching en episode te beschouwen gedeelten, gelijk met name Paulus meer dan een in zijn brieven opnam. Hier moeten we recht op het hoofddoel aan. Zal ik u een overzicht geven van den inhoud der brieven om u aan te wijzen, dat ze alle daarin hun eenheid vinden, dat ze elk op zijn wijze spreken van het werk van Christus en de vruchten van dat werk, dan moet ik eerst met u een zekere indeeling trachten te vinden. Een aantal brieven is vooral dogmatisch, een aantal vooral praktisch. Dat wil niet zeggen, dat in een dogmatischen brief niet zou voorkomen een of meer vermanende gedeelten, evenmin, dat een vooral praktische brief nooit eens een uiteenzetting over het een of ander gewichtige punt zou geven. Eer het tegendeel. Maar de scheiding gaat toch in zooverre door, dat we bij den eenen brief kunnen zeggen, de apostel wilde in de eerste plaats uiteenzetten, bij een anderen brief, de schrijver wilde vooral vermanen. Wel is er een enkele brief, waar het dogmatische zoozeer tot basis van het praktische wordt gemaakt, dat we dien op de grens van beide groepen moeten stellen ""). In het algemeen gesproken staat in de dogmatij sche brieven de teekening van den verheerlijkten Christus op den \ voorgrond en hooren we de verklaring van het werk, dat Hij deed I ook in den tijd, dat Hij op aarde rondwandelde. In de praktische 1 brieven, zien we, hoe de opstandingskracht van Christus in de gemeente werkt en haar aandrijft tot nieuw, heilig leven. Onder de dogmatische brieven staan zeker Romeinen en Hebreeën vooraan, omdat zij handelen van de meest centrale kwestie, de herstelling van de scheiding, die door de zonde gekomen is tusschen God en mensch. In Romj||ogfli staat die verhouding als zoodanig op den voorgrond, ze is een rechtsverhouding. De mensch staat rechtens schuldig, moet betalen, doch is niet bij machte te voldoen. En wat der wet onmogelijk is, dat doet God door de zending van Zijn Zoon '"2). Het recht is gekrenkt, maar in Christus is verzoening en door het geloof valt van die gerechtigheid te genieten. Zoo is het door genade alleen, dat er vrede is met God. Dat mag evenwel niet leiden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's