GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

26

in veel aan den eersten van Petrus, maar het motief, indien daarvan althans hier kan gesproken worden, is een ander. Wordt en weest daders des Woords '2'), dat onder u is gepredikt, laat uw geloof in werken zich openbaren '«s), niet het minst in het lijdzaam wachten op 'sHeeren tijd'^s). 2 Petrussen Judas zijn nauw verbonden. Met kracht treden ze op tegen de dwaalleer, die ook in ongerechtigen wandel zich vertoont. Komen voor Judas vooral de Oudtestamentische voorbeelden in aanmerking, Petrus wijst bovendien op het profetisch woord en zijn persoonlijken omgang met Christus. Is het mij gelukt U aan te toonen, dat al de brieven van het Nieuwe Testament welbezien hun eenheid vinden in Christus, gemakkelijker nog zult ge U laten overtuigen, dat Christus in het middelpunt staat in de Handelingen der Apostelen en in Johannes' Openbaring. De Handelingen zijn het boek van den verheerlijkten Heiland, Die door Zijn Geest werkt in Zijn kerk. Christus is nu in den hemel, maar Hij laat de aarde niet los. Integendeel, Hij zendt Zijn getuigen uit, die Zijn opstanding hebben te prediken 's") en Zijn Geest komt werken in de harten. De getuigen van den Kupicu gaan de wereld door en overal openbaart zich de werking van den Geest '3'). Op het getuigenis der apostelen volgt het geloof van de hoorders en zelfs openbaren zich nu en dan ook de buitengewone gaven des Geestes '^s). Zoo wordt de naam van Christus gedragen door heel de wereld, tot het centrum der 3'iKsi>pt,bT„ Rome van dien naam heeft gehoord. Dan is de kerk der nieuwe bedeeling gefundeerd en kan ze zich verder ontwikkelen naar het Woord van God onder den zegen des Geestes '33). Dat zal zoo voortduren, totdat de verheerlijkte Christus wederkomt om de geschiedenis af te sluiten en de openbaring schildert ons dat einde. Hij komt, de Verlosser van Zijn kerk, de getrouwe, om gericht te houden. Het zal openbaar worden, dat Hij het werk des duivels heeft gebroken, het vonnis wordt voltrokken en alle goddeloozen zullen ten onder gaan. Maar het volk Gods zal de blijde vreugde genieten van het nieuwe Jeruzalem. Zeker, reeds hier is blijdschap en vreugde, maar onvolkomen, en in het uitzicht naar de volmaking bidt de kerk: Kom Heere Jezus, ja kom haastelijk '3«). Heb ik te veel gezegd, toen ik sprak van een innerlijke eenheid -des Nieuwen Testaments ? Is het niet veeleer zóó, dat het getuigenis van Irenaeus over de evangeliën gelden mag van heel de Schrift? Een Heer, een Geest, een nieuwe bedeeling, een boek, dat van dat alles getuigt! Wanneer de kerk de boeken bundelt, dan kan ze dat doen, dan kan dat ingang vinden, omdat waarlijk samenhoorde, wat in den eenen bundel werd saamgebracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's