GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 53

Rede gehouden bij de overdracht van het rektoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

t

51 dacht. Het letterlijk citeeren, de uitdrukking 'iy^src h rw il/xyyiMM dwingen aan een schriftelijk evangelie te denken. 50) Ad Philad., 5, 1; 8, 2 ; Ad Smyrn., 5, 1. WEISS, a.w., bl. 27 wil op deze plaatsen aan mondelinge evangelieprédiking denken. Maar dit is weer niet waarschijnlijk. Ten eerste valt uit de brieven van Ignatius af te leiden, dat hij, al komen wellicht bepaalde citaten niet voor, toch de evangeliën van Matth., Luk. en Joh. zeker kent; misschien ook Mark. (JACQUIER, a. w., bl. 48). Vervolgens wordt op de eerstgenoemde plaats verband gelegd tusschen profeten en evangelie, op de tweede plaats is tLxyyéKiov ondanks WEISS, zeker voor bijstelling bij h Toiq kpy^üsiq te houden. Op de derde plaats volgt evangelie op de profetieën en de wet van Mozes (waar is, dat op evangelie volgt: het persoonlijke lijden). Het een met het ander wijst naar een schriftelijken bundel, onder dan naam van rh ilKxyyéXisv. Want omdat Ignatius meer dan één evangelie kent, gaat het niet aan bij die uitdrukking aan één evangelie te denken. Ietwat anders, maar met gelijk resultaat ZAHN, G. K., 1, bl. 843 vig.

5') Ad. Phil., 2, citeert Polykarpus na elkaar Matth. en Luk. In het algemeen mag hier nog aan toegevoegd, dat siayyiAïJv als eenheid zelfs ouder schijnt te zijn, dan de aanduiding der verschillende evangelieboeken als eLxyyéXtx. Dat blijkt uit het later gebruikte xarx en wordt ook door de geschiedenis, naar 't schijnt, geleerd; vgl. ZAHN, G. K., I, bl. 478 vlg., 869 vIg. 52) ZAHN, Grundriss, bl. 38 vlg, 53)

ZAHN, G.K.,

I, bl. 948

vlg.

5*)

ZAHN, G . K., I, bl. 263 vlg.

55) Tal van duidelijke citaten of toespelingen bij Did. (5, 1; 9, 6 ; etc.), Barnabas (7, 2 ; 20, 2 etc.), 1 Clem. (2, 7 ; 47, 1 etc.), Ignatius, (Ef. 16, 1; Rom. 5, 3 etc.), Polykarpus (2, 2 ; 6, 2 etc.). 56) ZAHN, G. K., I, bl. 829 vlg. heeft aangetoond, dat er slechts één bundel in omloop kan zijn geweest, niet verschillende. 57)

ZAHN, G . K., I, bl. 834

vlg.

58) De argumenten, die aan WEISS, a. w., bl. 32 vlg., 53 vlg. tegen ons betoog schijnen te kunnen worden ontleend, raken het inderdaad niet. WEISS vraagt steeds: wanneer vindjf ik een gezaghebbende bundel van brieven van Paulus? Door mij wordt over gezag niet gesproken. Ik stelde alleen de vraag, wanneer vind ik brieven van Paulus. Al moet hier dadelijk aan toegevoegd, dat een schrijver door de brieven aan te halen of er uitdrukkingen aan te ontleenen van zelf toont, dat hij aan zulke brieven eenig, zij het dan niet Goddelijk, gezag toekent. Overigens is het uitermate moeilijk, om niet te zeggen ondoenlijk, hier Goddelijk en ander gezag te onderscheiden. Eenige

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's

De eenheid der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1918

Rectorale redes | 66 Pagina's