Religieus eklekticisme - pagina 34
Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
32 maar zij had, volgens den redenaar, nu het een dan het ander der buitenwerken, noode en misschien met hoop op herovering, moeten verlaten. Haar tijd was thans voorbij. Een nieuwe periode ving aan, die zich hierdoor zou kenmerken, dat wie in Christus als hun Heiland geloofden, tot het inzicht gekomen waren, dat „met geen enkel resultaat van historische kritiek, evenmin als met eenige dogmatische formule, het christelijk geloof staat of valt". Van toen af is die kritiek ook beoefend door de jongere generatie der ethische orthodoxie. Niemand minder echter dan D R . J . H . GUNNING J . H Z N . schreef: „Het valt niet te ontkennen, dat sommigen hunner, vooral onder de jongeren, niet altijd hun heerlijk beginsel, alle dingen in het licht des geloofs te bezien en de ware vrijheid der kritiek in strenge gebondenheid aan haar voorwerp te zoeken, hebben vastgehouden en vooral op het gebied der Oud-Testamentische kritiek te veel de naturalistische methode der modernen gevolgd zijn." Bij die methode der modernen denken wij aan Prof KUENEN. En al is ook de visie der rechts-Modernen op den godsdienst van ISRAËL en het OUDE TESTAMENT een andere dan de zijne was, ook hun methode, waarbij de ontkenning van het wonder en de evolutie-gedachte voorzit, is onder den ban van het naturalistische gebleven. Maar ook denken wij bij de naturalistische methode der modernen aan Prof SCHOLTEN, die haar toepaste op het NIEUWE TESTAMENT en wat, zij het dan ook eerst na hem, er op uitliep, de „Jezus-figuur" tot een fictie te maken. In de nieuwe periode, door VALETON ten jare 1882 ingeluid, valt van ethisch-links een al meer naderen tot modern-rechts waar te nemen. Een religieus eklekticisme, door VALETON zelf voorzien noch bedoeld, maar waarbij voor ethisch-links, door, naar advies van L. GELLIUS aan de Atheners, de controvers voorbij te zien, kans op vervloeiing met modern-rechts al grooter
wordt.
I
Maar, ook in de groep der Gereformeerde of Calvinistische orthodoxie zijn, zoo in als buiten het Hervormd Kerkgenootschap, (Vele intellectueele zonen en dochteren anders dan hun vaderen. ,: Anders, doordat zij „religiös, aber durchaus nicht kirchlich" zijn, en ook anders, door hun toenadering tot een zich al meer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's
![Religieus eklekticisme - pagina 34](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/religieus-eklekticisme/1919/10/20/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's