GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 51

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

49 moreele zekerheid gegrond gelooven, en had niet maar slechts de waarschijnlijkheid van het meenen^). Bij de disharmonie tusschen deugd en geluk hier op aarde, was hem het bestaan van God, die, als de wijze, goede en machtige, ze hiernamaals zou doen overeenstemmen, naar wij reeds vroeger zagen, een eisch of postulaat zijner praktische rede. Voor het waarschijnlijkheids-standpunt kan men zich dus op den Koningsberger wijsgeer niet beroepen.

Is het eklekticisme, dat onbedrieglijk symptoom van het probabilisme, een euvel waarmee de religieusiteit veler intellectueelen der jongere generatie behept is, ik ben mij bewust, dat voor een juiste beoordeeling dier religieusiteit ook niet mag worden vergeten, dat dit euvel zich bij allen niet in gelijken graad vertoont. Zoo, om iets te noemen, vertoont de FEDERATIE VAN VRIJE RELIGIEUSE GROEPEN en ORGANISATIES, met haar trachten naar verbinding van wat zoo andersoortig is als Theosophie, Spiritisme, Katholicisme en Protestantisme, Christelijke religie en nietChristelijke religies, een eklekticisme van hoogsten graad. Legt men daarentegen den thermometer aan bij de VEREENIGING WooDBRooKERS IN HoLLAND, waar dc poging zich dusver tot verbinding van Vrijzinnig en Rechtzinnig bepaalt, dan neemt men een sterke daling waar. Haar warme instemming met de idee der FEDERATIE doet evenwel voor erger vreezen. Zoo ook vertoont zich een gradueel verschil tusschen de twee kringen waarin de religieusiteit veler intellectueelen onzer Spes patriae zich belichaamt. En dan kan ik het niet anders zien dan, dat de VRIJZINNIG-CHRISTELIJKE STUDENTENBOND met zijn pogen „Modernen" en „niet-Modernen, maar van alle dogmatische bevooroordeeldheid vrije, toch vrijzinnige Christenen" te vereenigen, met een eklekticisme van lager graad behept is, dan de NEDERLANDSCHE CHRISTEN-STUDENTEN-VEREENIGING, met haar pogen, dit Ethischen en Gereformeerden te doen.

Met dit laatste moet ik nog eens op

KANT

terugkomen. 4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's