GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 30

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 Omstreeks de tweede helft der 18de eeuw begon voor het Calvinisme een herfsttijd, maar het leefde voort en stierf niet weg door winterkoude. Het leefde ten onzent voort in BILDERDIJK en zijn school, in mannen als NIKOLAAS SCHOTSMAN, zijn vriend. Het zomerde weer op, toen in en na 1834 het gemoed dier stille vromen, in wier harten het nog leefde, ontroerd werd door de heterodoxie dier GRONINGER richting, welke de Godheid van CHRISTUS ontkende, en, onder den evangelischen naam, van de blijde boodschap der verlossing een paedagogiek van het menschdom had gemaakt. Hun gemoed düs had ontroerd, dat zij, onder smaad en vervolging en ten spijt van geldboete en gevangenis, het geloofsstuk der reformatie door SEPARATIE 'bestonden. Het Calvinisme zomerde weer op, toen zij, die eens met hen in het, ten jare 1816 gestichte, HERVORMD KERKGENOOTSCHAP als belijders van het CALVINISME tegen zijn bestrijders waren opgetreden, in 1886, naar aanleiding van het conflict der Kerk van AMSTERDAM met de Besturen in zake de attesten, het geloofsstuk der reformatie door DOLEANTIE bestonden. En nog vóór het einde der eeuw is, door samenvloeiing van SEPARATIE en DOLEANTIE, deze tweeërlei reformatie, onder Gods zegen, reeds zoover gelukt, dat in tal onzer steden en op tal onzer dorpen het CALVINISME bloeit. Bloeit, zoo in de organisatie, de belijdenis en de prediking dier kerken, als in de religie des harten en het God-dienen in het leven harer leden. Tot zoover over de, nog voortlevende, oudere generatie in het Nederland van protestantschen huize en haar drie groepen van VRIJDENKERS, VRIJZINNIGEN en

RECHTZINNIGEN.

Gunt mij thans uw aandacht voor de jongere generatie in deze drie groepen. Zeker, niet allen, maar wel vele intellectueele zonen en dochteren in deze staan ten opzichte der religie anders dan hun vaderen, en van de religieusiteit der meerderheid onder die velen geldt niet alleen EUCKEN'S „religiös, aber durchaus nicht kirchlich", maar ook het praedicaat „eklekticistisch". Door dit laatste vertoonen zij een treffende gelijkenis met de u zoo straks geschetste jongere generatie op wijsgeerig gebied in het ATHENE

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's