Religieus eklekticisme - pagina 65
Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
AANTEEKENINGEN. 1. R U D O L F EUCKEN, Geistige Strömungender Gegenwart. 4e Auflage 1909, p. 398. 2. Zie Handboeken Godsdienstgeschiedenis en ook den Roman: AKBAR van Limburg Brouwer. 3. Nederlandsche Christen Studenten-Vereeniging. Jaarboekje 1919, p. 16. 4. Aristoteles Ed. Berl. Ak. deel I p. 401A 23 en Nomoi p. 715e: „God, die begin en einde en midden aller dingen omvat". Plato citeert hier echter een Orphische uitspraak. 5. Het bezwaar tegen het gebruik van den term „Orthodox" is de tweeërlei zin die er aan gegeven wordt. Men verstaat er gewoonlijk onder conformiteit aan de Confessie en de Confessie is dan het criterium der Orthodoxie. Prof. D. CHANTEPIE DE LA SAUSSAYE echter achtte het een hooge eerenaam, die men zichzelf nauwelijks mag toekennen, 't Ware ideaal der Orthodoxie, de volle harmonie van leer en leven is alleen in Jezus vervuld. Het is daarom goed „de renoncer au titre d'orthodoxe, jusqu'a ce que nous puisstons porter celui de saints". J. v. D. SLUIS. D E E T H I S C H E RICHTING, p. 7.
6. In het artikel OOSTERZEE, Realencyklopadie Hezog'', XIV p. 384 schrijft P R O F . V. VEEN : Obwohl er so viel als möglich biblisch-evangelisch und reformirt zu sein bestrebt war, so gab doch sein eigenes Urtheil stets den Ausschlag, und man empfing also, wie vorauszusehen war, in dieser „CHRISTELIJKE D O G M A T I E K " , die Dogmatik von van Oosterzee. 7.
MoNSMA,
WHAT
CALVINISM
HAS DONE
F O R AMERICA ; Prof. W A R F I E L D ,
CALVIJN ALS T H E O L O O G en de jongste studie van Prof. FABIUS, H E T WEZEN VAN H E T CALVINISME, in S C H I L D EN P I J L .
8. Ps. 17 : 15. 9. Jesaja 29 : 8a. 10. Eth. Nik. 1096ö 16. 11.
„Pragmatisme". De term is afkomstig van PEIRGE, die hem het eerst gebruikte in het Amerikaansche tijdschrift „Popular Science" van het jaar 1878.
12. Voor het Scepticisme bij de Grieken zie men vooral: SEXTUS EMPIRICUS PYRRHONEIOI
HYPOTYPOSEIS.
13. „Dogmatisme" staat, op wijsgeerig gebied en bepaaldelijk in de kenleer, sedert KANT tegenover „Kriticisme" en dient dan ter aanduiding van een philosopheeren waarbij voorwaarden en grenzen der kennis niet vooraf zijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919
Rectorale redes | 72 Pagina's