GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Religieus eklekticisme - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Religieus eklekticisme - pagina 56

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

54 De Schrift is het Woord, dat niet maar in deze wereld van leugen en van dwaling is neergelegd en waarmee God zich dan, met eerbied gezegd, niet verder inlaat. Dit ware een deïstische waan. Maar de Schrift is het Woord, dat God nog voortdurend tot Zijn Kerk spreekt en laat spreken en waardoor zij, naast de oude dingen, die zij reeds vernomen heeft, ook nieuwe verneemt. Waar haar bewustzijn dus wordt verrijkt, wordt zij door den H. Geest gedrongen, onder Zijn leiding, ook die nieuwe dingen, opdat haar leden ze recht verstaan zullen, in woord- en schriftvorm vast te leggen. Zij, de Kerk, heeft alzoo de roeping voort te varen in dogmatische formuleering; den reeds verkregen schat harer dogmata door „aanvulling" te vermeerderen.

Waar nu de religieusiteit zich belichaamt in een anti-kerkelijken kring als de FEDERATIE, die de Absoluutheid van het Christendom ontkent, is dogmatische formuleering vanzelf uitgesloten. Maar ook voor een kring, die, als de BARCHEMSCHE, Vrijzinnigen en Rechtzinnigen zoekt te vereenigen, is het eisch van zelfbehoud buiten-kerkelijk te blijven. Het kerkbegrip der Vrijzinnigheid^) verschilt toch, ook ten opzichte van dogmatische formuleering, zoo hemelsbreed van dat der Rechtzinnigheid, dat voor wie in zulk een kring treedt eisch van courtoisie is over zijn kerkbegrip te zwijgen. Zooals men ook op de beurs of aan een table d'hóte, om geen hinder te geven, van zijn politieke overtuiging niet rept. Een buiten-kerkelijke maar rechtzinnige kring echter, die Ethischen en Gereformeerden zoekt te vereenigen, kan niet buiten een formuleering blijven. Wijl echter de Ethische richting schier alleen voelt voor de „Gemeente" of de Kerk als organisme hier op aarde en, althans gewoonlijk, weinig oog heeft voor de Kerk als instituut, dient men in zulk een kring dan een formule te zoeken, waarin de Ethische leden zich kunnen vinden en die voor de anderen althans niet ón-gereformeerd is. Bij deze onkerkelijkheid, waarmee de religieusiteit veler intellectueelen der jongere generatie behept is, ontgaat haar het zooeven genoemde omschreven tweeërlei voordeel dat de christelijke

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's

Religieus eklekticisme - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1919

Rectorale redes | 72 Pagina's