Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11

2 minuten leestijd

9

te mogen afleiden of waartoe die ervaring onbewust had geleid ^). Het is echter niet mijn bedoeling thans een weerlegging te geven van deze subjectief getinte richting op het gebied van de Nieuwtestamentische wetenschap ^). Ik moest haar noemen, omdat ze den ondergang gebracht heeft van de Nieuwtestamentische theologie, de leersystemen en wat dies meer zij. Dan ook om te laten verstaan, dat ze ons niet geschonken heeft, wat ze brengen moest. Ja, de Nieuwtestamentische Theologie ging onder, op systematisch gebied is een objectieve richting zich aan het baan breken — wat er van worden zal, is nog moeilijk te zeggen. Maar dit is zeker, dat de juiste gedachte, waarvan NöSGEN uitging, alleen wie openbaring Gods in het Nieuwe Testament ziet, kan het als geheel verstaan, geen ingang heeft gevonden. Het blijft nog steeds de mensch, die in het Nieuwe Testament zijn medemensch hoort spreken, hoogstens zijn medemensch, die de overbrenger mag zijn van een Godswoord, maar dan zonder den waarborg, dat dit Godswoord overgedragen wordt in denzelfden / vorm, waarin het uit den hemel klonk. Men maakt zich schuldig aan dezelfde eenzijdigheid als de Bijbelsche Theologie: het woord wordt losgebroken van theofanie en wonder, en daarmee is een stuk gerukt uit een onverbrekelijk geheel en zijn de woorden geperst in een systeem, waarin ze niet hooren ^). "-*Soms wordt de cultus een bewegende kracht, de zucht om te eeren, te vereeren als God, in heel het oude Oosten overheerschend, zou ook de oude Christenen hebben aangegrepen en hen gedrongen hebben tot gedachten en daden, die we thans in het Nieuwe Testament vinden opgeteekend *). Objectief werkt ') Zie b.v. W. BousSET, Kyrios Christos, 2e dr. 1921, bl. 2, 16, 33, vlg. R. SEEBERG, Der Ursprung des Christusglaubens, 1914, bl. 14; E, WEBER, Die Vollendung des nt Glaubensz., d. Joh., 1912, bl. 7. — ^) Zie Christuservaring, 1918, bl. 5 vlg.; en De Nieuwste Beschouwing der Evangeliën, Stemmen des Tijds, Juli 1916; ook NÖSGEN, a.w., I, bl. 11 vlg., 25, 82; — 3) NÖSGEN, a.w., I, bl. 13; H. BAVINCK, Gereformeerde Dogmatiek, 2e dr., I, bl. 360. Zie zelfs Bi "^nss, Lehrb. Bibl. Theol,''., 1903, bl. 3. — ") Bezwaren tegen deze door BOUSSET e.a. gehuldigde theorie o.a. bij SEEBERO, a.w., bl. 16 vlg. Zie voorts: G. BERTRAM, Die Bedeutung der Kultgesch. Methode f. d. nt. Forschung, Theol. Blatter, II, 2, Febr. 1923.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925

Rectorale redes | 76 Pagina's

PDF Bekijken