De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 62
60
maar is het meer uit naam van alle discipelen, dan op eigen autoriteit, dat hij spreekt ^). Ongetwijfeld is, wat er overblijft, nog belangrijk genoeg, doch het zal niet mogelijk zijn de kloof, die de brieven van den grooten apostel scheidt, van hetgeen de eerste hoofdstukken der Handelingen ons van hem hebben bewaard, zóó aan te vullen, dat van een geregelde ontwikkeling der openbaring, die hij geven mocht, kan worden gesproken. Geheel hetzelfde kan worden gezegd van Jacobus' optreden op het convent te Jeruzalem in verband met zijn brief, terwijl hier bovendien de beide stukken door slechts gering tijdsverloop van elkander zijn gescheiden. Dit laatste bezwaar ontmoeten we ook bij de geschriften van Johannes. Van hem is heel wat in onzen kanon bewaard, maar naar aller overtuiging behooren het evangelie en de brieven ten nauwste bijeen, ze vertegenwoordigen éénzelfde stadium der Goddelijke openbaring, terwijl het weer niet wel doenlijk is een brug te slaan van de Apocalypse naar het evangelie. Willen we concreet blijven, dan hebben we alleen te maken met Jezus en met Paulus. Jezus is de Zoon des menschen, maar ook de Zoon van God. In Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk. God geopenbaard in het vleesch, blijft het grootste aller mysteriën. En daarom, hoe menige poging al gewaagd is de innerlijke ontwikkeling van Jezus te teekenen, het ontwaken van Zijn zelf- of Messias-bewustzijn, nooit is er een mogen gelukken en — kan men er bijvoegen — nooit zal er één gelukken % Jezus Christus heeft ons God „uitgelegd" ^), Hij is de hoogste Profeet, maar het is niet mogelijk te beschrijven, of en hoe Hij zelf. Die allereerst de Zoon des Vaders is, en Die toch met den Geest is gezalfd, laat me zeggen: tot het inzicht kwam van de openbaring, die Hij had te brengen. Dat deze uitdrukking onjuist is, weet ik, elke andere, die haar vervangt, zal het ook zijn. Twee dingen staan onomstootelijk vast, n.l. dat Jezus een volkomen menschelijke ontwikkeling heeft doorgemaakt en aan de andere zijde, dat heel ') Matth. 16:17. — 2) Zie b.v. het pas verschenen artikel van S. QRE YD ANUS, Eene nieuwe Verklaring van 's Heeren Messias-bewastzfjn, Geref. Theol. Tijdschr., XXVI, 3. Juli 1925. — ^) Joh. 1:18.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925
Rectorale redes | 76 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1925
Rectorale redes | 76 Pagina's