GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 66

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

56 aard (de natuur) van het [logische n*) ] mogelijk" lees, dat deze tijdgenoot en geestverwant ns) van MAKCUS AÜRELIUS met betrekking tot de beperkte geldigheid van het principium exclusi tertii de conclusie heeft getrokken die inderdaad uit het systeem der jonge Stoa volgt.

Wanneer we, aan 't eind van de geschiedenis der formuleering van de principia der logica in de oudheid gekomen, de beide perioden die we hier konden onderscheiden, met elkander vergelijken, treft ons dat het principium contradictionis vóór ABISTOTELES nagenoeg alle aandacht opvroeg, maar in het tweede tijdvak haar vrijwel geheel aan het principium exclusi tertii moest afstaan. Dat ligt niet zoozeer daaraan, dat het laatstgenoemde, voorzoover bekend, eerst door ABISTOTELES in de literatuur kwam. De dubbele verklaring is veeleer hierin te zoeken, dat ABISTOTELES eenerzij ds, door het vermijden van de bekende antinomieën, het principium contradictionis een onbeperkt en ook — althans terminologisch — nagenoeg onbetwist gezag wist te verzekeren, terwijl aan den anderen kant het principium exclusi tertii z.i. slechts beperkte geldigheid bezat en zoowel de fundeering als de beperking daarvan zóó nauw verbonden waren met de Aristotelische leer der dubbele mechanica, dat een aanval daarop van verschillende zijden moeilijk kon uitblijven. Belangrijker echter nog is het resultaat, wanneer we niet slechts beide perioden vergelijken, maar ook het geheel samenvatten. Want dan geloof 'k toch te mogen zeggen, dat ieder die dit deel van de geschiedenis der wijsbegeerte bestudeert zonder den besproken auteurs meeningen op te dringen die ze nimmer hebben gekoesterd, tot de conclusie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's