GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 21

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 Bij PYTHAGORAS is het denken der Grieken reeds weer een stap verder op den weg die afvoert van de natuurlijke verbanden in welke het menschelijk leven alleen kan gedijen. Al is veel in deze half legendarische figuur nog duister, dit staat toch wel vast, dat hij de verbinding vormt tusschen de fantastische geschiedenisphilosophie der Orphiek en de mathesis universalis. Van dat verband spreekt althans de overlevering, die verhaalt dat hij zichzelf en z'n aanhangers tot de mannen van den logos r e k e n d e n ) en ook hèm een gewijd leerdicht (tsQog Myog) toesfchrijft. De logos van PYTHAGORAS ZOU zijn aangevangen met het vragen van zwijgende aandacht, en dan voorts een speculatieve theologie hebben geboden met behulp van mathematische figuren 12). De inhoud dezer speculatieve theologie kwam hierop neer, dat alles uit den tijd (Chronos) stamt. In de eerste plaats de grens (négag) en de ledige ruimte {x^a/xa). Van deze twee treedt de grens actief op: hij is dus begrenzend (nsQoïvov) en als resultaat dezer werkzaamheid verschijnt dan ook de begrensde wereld (Phanes), wier dingen in wezen getal zijn. Kennis daaromtrent is dus mogelijk, mits men voor deze mystieke wijsheid afziet van woorden: alleen de symboliek der getallen staat hier het denken ten dienste is). Onder kennis verstaat men hier het teruggevonden hebben van het arithmetische in de wereld der verschijnselen, die de nabootsing {/uïjui^aig) der getallen biedt i*). Het gaat volgens de Pythagoreeën bij het kennen dus om een aflezen van wat h.i. zonder eenig toedoen van menschen in de wereld ligt. De grondstemming is hier dan ook allerminst sub j ectivistisch, en dat niet slechts hier, maar evenzeer elders: de Pythagoreeën hebben eerbied voor de goden der volksreligie, de overgeleverde zeden en de bestaande wetten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's