GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 86

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

76 een ware profeet kan zijn. De voorspelling van Jezus omtrent de verloochening van Petrus b.v. was een oordeel omtrent toekomstige vrije wilshandelingen; daar voor deze het principium exclusi tertii ook naar zijn meening niet doorgaat, was dit oordeel van Jezus noch waar noch valsch. Desondanks was deze een ware profeet en zou hij dit ook dan geweest zijn, indien Petrus z'n wilsvrijheid had gebruikt om niet te zondigen 138). Trachten we ons rekenschap te geven van het gevondene. Stellen we daartoe allereerst de vraag, of we D'AURIOL kunnen typeeren als een voorstander van de theorie der dubbele waarheid? Misschien wel: hij spreekt althans uitdrukkelijk van „geloofswaarheden" i39). Maar toch zie men toe, zich hier niet door een term te laten misleiden. De zaak staat hier toch wel heel anders dan bij SIGER VAN BRABANT, die realist was en dit ook na z'n kennismaking met AvERRoës bleef: bij dezen was „dubbele waarheid" de aanduiding van een wankelen tusschen een niet en wèl-gechristianiseerd realisme: 't woord „waarheid" heeft bij hem dan ook een realistische beteekenis. Anders bij D'AURIOL. Wanneer hij spreekt van geloofswaarheden valt de nadruk op 't geloof, dat z.i. een aanvaarden is van stellingen die in strijd zijn met het oeconomieprinciep, waarmee het denken voortdurend rekening heeft te houden i^o). En waarheid in den eigenlijken zin van 't woord is z.i. dan ook zuiver immanent: nl. helderheid in 't denken en eerlijkheid bij het spreken. Dat denkbeelden als deze, die men later deels bij DESCARTES, deels bij BERKELEY en MACH terugvindt, vooral in dien tijd op den duur niet onwedersproken zouden blijven, was te voorzien. Inmiddels wist D'AURIOL door z'n strijd tegen de evolutionistische „spirituales" en z'n optreden tegen de Dominicanen nog het vertrouwen zijner orde te behouden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's