GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 92

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

82 tivisme of van het obj ectivisme ? Maar dan kan het resultaat geen recht laten wedervaren aan de juiste elementen door de andere partij vertegenwoordigd. Bedoelt men echter subj ectivisme en obj ectivisme met elkaar te vereenigen, dan valt ongetwijfeld in zulk een opzet wel een en ander te waardeeren. Want het is niet te onkennen, dat elk dezer beide theorieën juiste elementen bevat. Zoo handhaaft het obj ectivisme terecht dat kennis iets rustends is en erkent het subjectivisme niet zonder grond de activiteit van den kennende. Maar toch mag tweeërlei niet verzwegen. In de eerste plaats dient opgemerkt, dat de verbinding van de juiste elementen uit twee theorieën nog geen nieuwe eenheid geeft. Ook in de kentheorie en de logica is iets dergelijks onbereikbaar, zoolang men de verbanden, in de kennis aanwezig, onbesproken laat. Stelt men ze echter aan de orde, dan is niet in te zien hoe beide richtingen zijn te verzoenen, daar de subj ectivist het verband tusschen het intelligibele en de kennis loochent, terwijl de objectivist dit juist voor primair houdt. Men zal dus juist omtrent de verbanden iets moeten geven dat geen van beide partijen vond, en de vraag is dan, of niet beide den nieuwen voorslag zullen verwerpen. Want het gaat tusschen deze twee maar niet over een verschil in logica en kentheorie: heel de houding tegenover alle levensverbanden is in 't geding en de logica is niet meer dan één der sectoren van een veel breeder gevechtsfront. Maar ook indien het zou gelukken beide partijen met elkaar te verzoenen, dan nog heeft men niets dat den christelijken logicus kan bevredigen. Want het bereikte zou dan niet meer zijn dan een compromis tusschen twee motieven die blijkens de historie beide in het paganisme wortelen. Nergens komt dat beter uit dan in de waarheidsopvattingen dezer twee. Voor den objectivist is „waarheid"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's