GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Existentieele Exegese? - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Existentieele Exegese? - pagina 5

Rede gehouden ter viering van den een en zestigsten verjaardag der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hooggeachte

Toehoorders,

Gunt mij op den dag, waarop wij gedenken, dat onze Universiteit vóór één en zestig jaren werd geopend, een oogenblik Uw aandacht, wanneer ik de vraag voor U tracht te beantwoorden, of het aanbeveling verdient, dat wij. Gereformeerden, spreken van existentieele exegese. Het onderwerp kon tot een breede behandeling aanleiding geven, maar een samenzijn als dit eischt kortheid, en ik zal mij daarom beperken tot een min of meer schematisch overzicht, waarin alleen de hoofdzaken naar voren komen i). Toch moet ik den tijd nemen om een tweetal bedenkingen, die bij het hooren van mijn onderwerp kunnen zijn opgekomen, te weerleggen. De uitdrukking existentieele exegese kan bij iemand een glimlach wekken, omdat hij een modegril vermoedt. Het woord existentieel is nu eenmaal bij velen geliefd, laten we het ook eens met exegese verbinden en zien, wat dat oplevert! Ik moet dadelijk antwoorden, dat van een offer aan de mode geen sprake is, de term existentieele exegese werd niet door mij gemaakt, ge vindt hem zoo bij Fascher als bij Schneider 2). Een tweede bedenking is van meer beteekenis. Met een: is Saul ook onder de profeten?, zoudt ge mij kunnen vragen, of de Nieuwtestamenticus van plan is vandaag het moeilijk terrein der wijsbegeerte te betreden. Stelt U gerust, een dergelijk voornemen bestaat niet. Een onderwerp als existentieele exegese brengt met velerlei in aanraking, inderdaad ook met de philosophie. Maar ik heb te veel eerbied voor de wijsbegeerte, dan dat ik op haar terrein zou gaan liefhebberen en ik zou mijn onderwerp niet gekozen hebben, ware het niet, dat ik in de overtuiging leef, dat het te behandelen is zonder diep in te gaan op détailpunten der zoo moeilijke nieuwere philosophie. Ik zal U dadelijk toonen, dat het mij daarmede ten volle ernst is. Het is wel noodzakelijk reeds terstond aan het begin een zeer algemeene omschrijving te geven van hetgeen onder existentieele exegese wordt verstaan, later zal die omschrijving nader moeten worden uitgewerkt. Maar die nadere uitwerking en zeker die algemeene typeering kan geschieden zonder gebruik te maken van wijsgeerige onderscheidingen. De woorden existentie, existentieel worden volstrekt niet steeds in dezelfde beteekenis gebruikt. Andersen heeft ons daarover goed ingelicht 3). Doch voor heden gaan we op de verschillen, die tusschen de wijsgeeren bestaan, niet dieper in. Dat is ook niet noodzakelijk. Onder exis3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941

Rectorale redes | 24 Pagina's

Existentieele Exegese? - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941

Rectorale redes | 24 Pagina's