GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Adres: Ds K. Fernliout Mzn, Vreeland. (U.))

De redactie' van „De Reformatie" l)esloot een nieuwe rubriek te plaatsen, een soort van vragenbus, en vroeg me, me met de beantwoording der ingekomen vragen te willen belasten.

'k Heb dat verzoek niet willen afwijzen. 'VVant ik! begrijp, dat zoo'n rubriek ha; aa: ; v, ? ii|i|l; kan hebben. , •: .•< •«? ._, ., .-

Natuurlijk staa.t ook 'daarzonder ieder lezer van het blad de weg open, om vragen waarmee hij verlegen zit bij de redactie ter beantwoording in te zenden. En gedurig bleek me, dat er van die gelegenheid, bij ingezonden stuk' of in anderen vorm, gebruik werd gemaakt.

Doch het ligt voor de hand, dat men dergelijke vragen gemakkelijker doet, ; aJs men ze bij een redactie ma, ar in de bus beeft te laten glijden, dan wanneer men, om ze' kwijt te raken, 'eerst aanbellen moet. Wel beken ik', da; t ik even geaarzeld heb, eer ik m'n adres voor de doorzending van de ingekomen vragen beschikbaar stelde.

Ik dacht .aan 't spreekwoord van den éénen gek en de honderd wijzen.

Want al is de laatste dezer kwalificaties , al even weinig toepasselijk op mij als de eerste opi de lezers van „De Reformatie" — het spreekwoord herinnert 'toch welspa-ddend aan 't groote gevaar waaraan zich blootstelt wie 2L[da tot een soort vraagbaa'k, en dan nog wel tot publieken vraagbaak, laat a.anstellen. Gelukkig was er een beperking bij van de vragen, die ik zou te beantwoorden krijgen. Het zou den alléén. vragen zijn van r e 1 i g i e u s e n, en ethisch e n, of om 'het met Hollandsohe woorden tè zeggen: van g o d s d i e n s t i g e n en z e d e-1 ij k e n aard.

Alle overige zouden komen voor rekening van' redacteur of medewerker, met wiens rubriek ze verband houden.

Doch ik' beken, dat ook zóó de taak me ruim zwaar bleef schijnen voor m'n schouders. .Het christelijk geloof en - de christelijke levenspraktijk — Piëtistisch of Doopersch verstaan mogen ze nog grenzen hebben — naar Gereformeerde opvatting breiden ze zich uit over ' heel ons in-en uitwendig leven.

En voor wat al moeilijke problemen, en die zich toch niet laten ontkennen of terugdringen, plaatsen ze eiken dag wie in de vreeze Gods „den gang zijns vbets leerde wegen".

Dat deden ze in alle tijden. Doch ze deden het nooit meer dan in onzen bewogen 'tijd, nu 'de felle beroeringen van het menschelijk leven, eiken dag en ieder uur, theoretische vraiagstukken en praktische ptoblemen naar boven brengen, waarvan de oplossing niet altoos voor 't grijpen ligt.

In de leer dringen — ooik binnen de grenzen van 't christelijk erf — rusteloos nieuwe „gezichtspunten" en nieuwe „perspectieven" zich aan ons op, waarvan het niet altoos gemakkelijk valt te beslissen, of ze al of niet uitgangspunt^! - van dwaling en misleidende fantasiën zijn. •-'1^B!: !ii'

En in de christelij'lde praktijk kómen we telkens voor nieuwe verschijnselen en levensverhoudingen te staan, waartegenover zelfbepaling in de vreeze Gods niet mogelijk is dan na veel gébeds en ernstige bezinning.

Vooral voor onze jonge menschen is het een

Met wemig , mzicht vaa!t in dé w.aarn'eia, ' "én zonder het licht en den' steun der ervaxing, worden ze dag aan ''dag, te midden van allerlei verwarrende stemmen, geroepen hun levenshouding te bepalen •tegenover duizendT§gi7|éa: ; nieuwe verscliijnselen.

Het was dan ook'^TTOSSRSTnTen^iaO^Tecfactie dacht, bij het pila, atsen van onze vragenbns.

En z ij zijn het met name, die ik in deze rubriek begeer van dienst te zijn.

Niet als een autoriteit, die zijn woord beschouwd wil zien als het eind van alle tegenspraak. — Trouwens, zóó zouden ze me ook niet accepteeren. - - Maar als een vriend, die ze, zooveel hij kan, met goeden raad wil helpien het antwoord op, hun zieleen levensvragen te vinden.

Dat dit kunnen zeer beperkt is, behoef ik hun niet te verzekeren. Spoediger dan mij' en hun lief is, zal 't blijken, naar 'k vrees.

Doch wat ik heb wil ik gaarne geven. Ook voor den geringsten dienst, dien ik in dezen vorm mag bewijzen, zal ik'-zelf het eerst dankbaar zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

GEESTELIJKE ADVIEZEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 1924

De Reformatie | 8 Pagina's