GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gods volk genezen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods volk genezen.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het licht der maan zal zijn als het licht der zon en het ^ licht der zon zal zevenvoudig zu'n als het licht van zeven dagen, ten dage als de Heere de breuk zijns volks zal verbinden en de wond, waarmes het geslagen is, zal genezen. Jes. 30:26.

Eenmaal ging Christus door de steden van Galilea met Zijn genade en Zijn zegen; en toen werd het woord vervuld, dat daar zegt: et volk, dat in duisternis zat, heeft een grool licht gezien; want Galilea zat in de duisternis! (Matth. 4:16). Maar de vrede van Galilea zal straks over heel het Israel Gods zich uitbreiden. Heeft Galilea deir Predi: er der Gerechtigheid mogen groeten, als den Vorst des Levens? Maar Jesaja zegt hetzelfde van heel de verloste gerneente, gelijk die in den messiaanschen heilstijd voor Hem bloeien zal! Straks komt de Leeraar der gereclitigheid on'die leeraar zal niets achterhouden van zijh prediking: e profetie zal voortgaan tot volkomenheid. Dit woord is in Christus vervuld (vgl. vs. 20). En daarorn zal de volle doorbraak van het licht ook zijn de volkomen u i t braak va; n het leven. Het licht van de bleeke maan zal zijn als het licht der gloeiende zon, want in den heils-staat zal alle leven, ook het kleine, ook het zwakke, .dat, gelijk de maan, alleen van de zon het licht kon leenen, verheerlijkt worden zooveel het maar kan. En het licht dei' zon zal zevenvoudig zijh als het licht van zeven dagen ; het wordt verzevenvoudigd.

Kortom: de wederherstelling aller dingen staat te wachten; en uit de herscheppende hand Gods zal de wereld nog veel en veel groolscher en heerlijker te voorschijn treden, dan toen Hij ze schiep. Doch waarop w acht die herschepping ?

Jesaja weet het wel. Het is de G e e s t, zoo hoorden we Jezus predikeir, het is de Geest, die beide ziel en lichaam gezond maakt. We kunnen nog verder gaan: het is ook de Geest, die de stoffehike wereld gezond maakt. Heel de schepping zucht en ligt onder den vloek bestolen; maar heel de schepping wordt dan ook bevrijd en verheerlijkt, als de Geest van Christus in Zijn gemeenl; e, dat is, in de vernieuwde menschheid. Zijn werk zal hebbeii voltooid. Want dan "is „de breuk van het volk van den Heere verbonden". Dan is „zijn «'o-nde genezen".

Welke wereldtaak wordt hier op elke ziel gelegd! Als „het Beest" een wonde heeft, die genezen wordt, dan blij'ft het zichzelf zoeken; de zonde slaat ook den pracht-mensch met eeuwige onvruchtbaarheid. Laat mijn wonden maar genezen, roept de wereld, laat alle belemmering wijken van de ombouwers van staat en maatschappij, ... en wij zullen het gelaat der aarde vemiefuwen! Toch verwoest het Beest zichzelf en wie het volgen. Doch de eenvoudigen, die Jesaja sameirvat onder eten naam „het volk des Heeren" hebben een wereldlaak: hun bekeering tot God is het meest sociale ding. AVant als hun wonde genezen woïdt, da, n is hun zieleloutering de aanvang van de wedergelioorte aller dingen. De herschepping der aarde wacht op de volmaking van de kinderen Gods, Hebt gij nog nooit geweten, kleingeloovige, dat geen macht u grooter maakt, daai uw kleinheid, voor God? Vraag Hem een plaats om te knielen... en gij zult ds aarde bewegen; en alle zaad van belofte draagt om u heen vrucht, dertig-, zestig-, honderdvoud.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juli 1925

De Reformatie | 4 Pagina's

Gods volk genezen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juli 1925

De Reformatie | 4 Pagina's