GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ALLE DINGEN BEPROEVEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ALLE DINGEN BEPROEVEN.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

IV (Slot.)

In het vorige artikel is gebleken, dat Pauliis, als hij in. 1 Thess. 5:21 zegt: beproeft alle dingen", de profetieën op het oog heeft, .die in de samenkomsten der gemeente werden uitgesproken.

Zijn bedoeling is: toetst alles wat de profeten verkondigen. Hij verbiedt, de profetieën te verachten en daardoor den Geest uit' te blusschen. Maar wel eischt hij, dat de profetieën zullen getoetst worden, omdat het mogelijk was, dat ze niet 01 slechts ten deele weergave waren van openbaringen des Geestes. Dat ze getoetst zullen worden aan de waarheid, die de Thessalonicenzen uit ? aïflus'--prediking ea uit de Schriftai \an het Oude Verbond kenden. En kwamen ze met deze waarheid in strijd, dan mochten ze niet als Geesteswoorden erkend worden.

Ook hieruit blijkt, dat „beproeven" niet mag worden opgevat aJs: proefondervindelijk leeren kennen. Zullen de christenen van Thessalonica de profetieën kunnen toetsen, dan moeten zij ze eerst kennen. Het leeren kennen is iets, dat aan het toetsen voorafgaat. Wanneer de Thessalonieehzen de profetieën kennen, doordat zij die gehoord en in zich opgenomen hebben, 'dan kunnen en dan moeten zij ze toetsen.

Nu kan zeer zeker het woord „beproeven" in goeden zin ' door ..onderzoeken" worden weergegeven. Toetsen is ook een onderzoeken. Wie toetst stelt een onderzoek in of iets echt, waar, goed is. Jlaar het mag niet worden vervangen door onderzoeken wanneer aan dit woord de beteekenis wordt gegeven — en dat geschiedt gewoonlijk - -van, : leeren kennen door ervaring.

Op het „beproeft alle dingen" laat Paulus volgen: „behoudt het goede".

Meestal wordt dit verstaan van het goede in do profetieën. Hetgeen den Thessalonicenzen bij hun toetsing der profetieën er echt en goed in gebleken is, dat moeten zij behouden. Doch het andere moeten zij verwerpen.

Maar ook wordt wel gedacht, dat Paulus met het goede de ChristeUjke waarheid bedoelt. Die waarheid bezitten de Thessalonicenzen reeds en zij moeten haar vasthouden. En daarom' moeten zij de profetieën toetsen Want als zij dat niet doen, doch alles, wat door de profeten verkondigd wordt, zond.er critiek aanvaarden, dan loopen zij gevaar, op het een of ander punt de waarheid in te ruilen voor de leugen en het goedfe niet vast te houden.

Dit verschil in opvatting van „het goede" is praktisch echter van ..geen beteekenis. Want ook bij de laatste opvatting moet toch erkend worden, dat de Thessalonicenzen hetgeen in de profetieën met de reeds geopenbaarde waarheid overeenstemde, hadden te aanvaarden. Anders had Paulus niet behoeven te eischen, dat de profetieën aan een toetsing zouden worden onderworpen. Dan zou hij eerder gezegd hebben: gij moogt de profetieën verachten en behoeft er geen notitie van te nemen. Het is ongetwijfeld de bedoeling van den apostel, dat de profetieën zullen getoetst worden, niet alleen opdat het verkeerde er in verworpen worde, maar ook opdat het goede er in worde aangenomen.

Maar voordat men zijn houding tegenover het geprofeteerde bepaalt, moet het eerst getoetst Avorden. De profetie mag niet aangenomen en gehoorzaamd worden of eerst moet ze zijn beproefd. Alleen als ze getoetst en echt gebleken is, mag men haar vasthouden en haar in geloof en loven opnemen.

.^Is dit de beteekenis van 1 Thess. 5:21 is, dan is het er verre vandaan, dat dit Schriftwoord een vrijbrief voor ons zou zijn om ons in all© dingen te begeven en met alle dingen bij ervaring kennis te maken.

AVie dezen tekst zoo opvat maakt hem veeleer tot het tegenovergestelde van wat hij is. Die laat hier de Schrift het tegendeel zeggen van hetgeen ze werkelijk zegt. •..; S-^. •,

2e ze"'t i-iiö]»-tostst d^l^^*^"ttrcn of ze ocht of onecht, waar of onwaar, goed of verkeerd zijn en verwerpt wat bij toetsing u verkeerd bleek en houdt het goede vast. En ze bedoelt dit van de profetieën. Voordat men die profetieën als echte woorden des Geestes, voordat men ze als waarheid en als uitdrukking van Gods wil erkent, voordat men er geloof aan slaat en er nacir gaat handelen, moet men ze eerst getoetst hebbon aan de reeds bekende openbaring Gods en moeten zij dien toets hebben kunnen doorstaan.

Wanneer nu dit Schriftwoord op andere dingen wordt toegepast, dan kan het dus daaromtrent niets anders leeren dan dit: ge moogt niets, dat als waarheid verkondigd wordt, aannemen; ge moogt niets, dat als levensregel u voorgehouden wordt, in praktijk brengen, of ge moet het eerst toetsen. Ge moogt aan niets meedoen en u nergens in begeven, of ge moet het eerst op den toets gebracht hebben en het moet u goed gebleken zijn. Dit Schriftwoord zegt allerminst: tracht eerst ervaringskennis van de dingen te verkrijgen, neemt er eerst proef van en doet er ondervinding van op en gaat er dan over oordeel en en vaststellen of het goed is of kwaad. Het zegt juist het omgekeerde : toetst eerst de dingen, voordat ge er u in begeeft en er aan meedoet en als ze dfen toets niet kunnen doorstaan, Iaat er u dan op geenerlei wijze mee in.

Deze tekst geeft geen vrijheid om alle dingen te „onderzoeken" door er in meerdere of mindere mate aan deel te nemen. In dezen tekst wordt in het geheel geen. vrijheid tot het een of ander gegeven: ier wordt een gebod gegeven. Dit Schriftwoord komt met een eisch. Met den eisch: oetst! En het stelt juist, dien eisch, opdat wij er voor bewaard zouden, blijven, aan verkeerde dingen mee te doen. Wel verre van een vrijbrief voor ons te zijn om met alle dingen, ook de verkeerde, raktisch kennis te maken, heeft het juist de bedoeling, ons van al wat verkeerd is af te houden. En menschen, die er zulk een vrijbrief uit willen halen, behooren, zooals Petrus zou zeggen, tot , , de ongeleerde en onvaste menschen, die de Schriften verdraaien tot hun eigen verderf" (2 Petr. 3:16).

-Do vraag wordt wel eens gedaan: mag ik alle dingen beproeven?

Dan moet, het antwoord luiden: zeer zeker. Maar bedenk daarbij, dat beproeven wil zeggen: toetsen. En dat mag niet alleen, maar dat moet. Dat is eisch. Tenminste in betrekking tot die dingen, die ge geneigd zijt over te nemen en te aanvaarden. In betrekking tot die dingen, die ge in uw beschouwingen of in it.v levenspraktijkzoudt willen opnemen. Voordat ge dit doet, moet ge ze beproeven, moet ge ze toetsen. Gevoelt ge lust om in eenig opzicht met de wereld mee te doen of met richtingen mee te gaan, die van het Gereformeerd geloof of de Gereformeerde zede afwijken, leg dan eerst den toetssteen aan.

Maar denk er om, dat ge niet als toetssteen moogt' gebruiken een eigen inzicht, noch de opvatting of de handelwijze van dezen of genen, maar alleen de openbaring Gods, eenig en alleen het Woord des Heeren.

En nu moet ge zeker om iets te kunnen toetsen er kennis van hebben. Doch ge moet uzelf nooit wijsmaken, dat dit proefondervindelijke kennis moet zijn. En ge zult moeten erkennen, dat het in • betre-kkmg tot het zondige zelfs geen proefondervindelijke kennis mag zijn.

En thans de proef op de som.

Tot het verband, waarin 1 Thess. 5:21 voorkomt, behooren niet alleen de beide verzen, die er aan voorafgaan, maar evenzeer het vers, dat er op volgt.

En dat luidt: Onthoudt u van allen s c h ij 11 des kwaad s". Juister vertaald: nthoudt u van alle gedaante van kwaad, van alle gestalte van kwaad, van eiken vorm van kwaad. Onthoudt u van het kwade in lederen vorm, in elke soort. Prof. van Leeuwen in de „Korte Verklaring der Heilige Schrift" vertaalt dan ook aldus: .Houdt u verre van alle soort kwaad". Dat heeft zeker ook nog betrekking op de bijeenkomsten der gemeente. Daar kon het kwade binnensluipen niet alleen door de profetieën, maar ook in andere dingen. En daar is het kwade ook nog in den apostolischen tijd wel binnengeslopen b.v. in het onwaardiglijk avondmaal-Tiouden in de kerk van Corinthe (1 Oor. 11:27 v.v.). Maar dit woord van Paulus is toch niet tot de godsdienstoefeningen beperkt. Het heeft een algemeene strekking en geldt heel het leven.

Dit w.oord levert de proef op de som, dat het „beproeft alle dingen, behoudt het goede" zóó moet worden opgevat, als in deze artikelen werd aangegeven.

Indien het de beteekenis had, welke er door hen, die het misbruiken, aan gegeven wordt, dan kon er niet op volgen: houdt u verre van allen vorm van kwaad. Dan moest hier staan: wendt u gerust tot het kwade en zoekt er aanraking mee. Maakt met alle soort van kwaad maar eens proefondervindelijk kennis. En als het u dan gebleken is kwaad te zijn, keert er u dan van af.

Maar Paulus zegt het andersom: houdt u van alle soort van kwaad verre.

Zoo blijkt uit dit duidelijke, voor geen tweeërlei opvatting vatbare woord, dat het gebruik, hetwelk dikwijls van het „beproeft alle dingen, behoudt het goede" gemaakt wordt, een misbruik is.

Laat ons aan dat misbruik nimmer meedoen. En ook niet nalaten, anderen, die zich op dezen

tekst beroepen om er een afwijking van het rechte pad mee te verdedigen, er op te wijzen, dat zij dit Schriftwoord misbruiken en mishandelen.

De Bijbel mag niet tot een martelaar worden gemaakt.

J. THIJS.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

ALLE DINGEN BEPROEVEN.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 1928

De Reformatie | 8 Pagina's