GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Alleen gelaten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alleen gelaten.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kunt gij dan niet één uur met mij waken? Mattheus 26:40.

Dat onze Heiland Zijn lijden geheel alleen doorgemaakt heeft, treft ons wel nergens zoo sterk als in Gethsemané.

Hier verlaten Hem voo^r het eerst Zijne discipelen. Tot nog toe wandelde Hij altijd' met Zijn joügeren; maar als Hij het werk der verzoening gaat doen, blijft alles achter.

De Profeet wordt Priester.

De Profeet heeft Zijne discipelen bij Zich; dö Priester brengt Zijn offer aUéén.

Het is als met den Hoogepriester onder Israël. Als hij op den Grooten Verzoendag door den Voorhof schrijdt, dan is nog de schare om hem heen. Als hij het Heilige doorgaat, dan zijn daar nog de priesters, die hem vergezellen. Maar waaneer hij achter den voorhang treedt, in het binnenst Heiligdom, om het bloed te plengen, — dan is hjg geheel alleen.

Zoo is de gang van Jezus geweest.

Tot nog toe was het volk om Hem heen; doch hoe meer Hij man va^ smarten wordt, des te minder Zijn aanhang; over de Kedron zijn nog slechts de elven met Hem; ten slotte uit die elven nog weer een drietal; maar ook deze blijven eindelijk achter; — en daar, onder de olijfboomen, in het donker, daar is de Hoogepriester alléén.

Dat is ongetwijfeld de bedoeling van dat omstandig verhaal aangaande het achterblijven der jomgeren. Gods Woord wil ons daarin toonen, dat Jezus al eenzamer, al verlatener wordt, — en als Hij de poort doorgaat tot Zijn lijden en sterven; , dan is de Middelaar alleen gelaten.

En dan is dit het roerendej —• in die poort ziet Jezus nog eenmaal om; en terwijl Zijne ziel daar beangst en tot den dood bedroefd wofdt, komt het echt-menschelijke zoo sterk uit; dan heeft Jezus behoefte aan gemeenschap, aan deelneming. „Kunt gij dan niet één uur met Mij waken? "

Hierin is de Scheppingsdrang.

God heeft ons niet alléén geschapen, opdat we geheel op onszelven zouden staan, maar met naasten om ons, in gemeenschap met anderen. Daarom heeft de mensch behoefte aan mede> -lijden.

Daarin werkt een trek uit het beeld Gods.

God zélf is niet alleen, maar er is in Hem de eeuwige gemeenschap der drie Personen. Onze God heeft zelf den heiligen drang naar saamleven; en dien trek legde Hij in den mensch. En deze behoefte nu is het, die bij den mensch Jezus tot uiting komt. „Waakt met Mijl"

De zonde heeft ook dat verwoest. De zonde heeft de gemeenschap verstoord, de menschen uit elkaar geslagen, en tegen elkaar opgezet. Wij zijn van nature geneigd den naaste te haten.

Doch nu is Jezus alléén geweest; Hij is alleen gelaten i^ Zijn lijden en sterven, zonder troost van den naaste, zonder gemeenschap. „Hij heeft gewacht naar medelijden, maar er is geen". Hij is eenzaam geweest in Zijn verzoenend worstelen^ — opdat ook déze vrucht uit Zijn werk zou opkomen, dat er weer gemeenschap, weer saambinding, weer broeders en zusters zouden komen, weer ban^d! der liefde en eenheid.

Hij vergadert alle uit elkaar geslagen deelen tot één; Hij vergadert ook uit haters van elkander die nieuwe menschheid, dat lichaam, waarvan de leden elkander steunen en met elkaar medeleven.

Hij alleen gelaten, — opdat zij allen één zij'n.

Straks is Hij ook van God verlaten en zonder God eenzaam lijdend, — opdat wij tot God zouden geaiomen, en nimmermeer van Hem verlaten worden.

Zoo er dan eenige troost is der liefde onder broeders en zusters, hartelijk medegevoel, hulp en steun en gemeenschap; als er medebidden is met de bedroefden en deelneming onder het kruis, — dan is dat een • vrucht van Jezus' eenzaam, verstelen.

En zoo er ondersteuning des .Heeren is in donkere dagen, vriendelijke nabijheid' des Vaders, en gemeenschap des Heiligen Geestes, — dan is dat hiervan een vrucht, dat Hij eenzaam zonder Zijn God geleden heeft.

KERKBUIKLEVEM

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Alleen gelaten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1931

De Reformatie | 8 Pagina's