GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christian Science.

Dezelfde methode, die Coué gebruikt en wetenschappelijk beeft doorgedacht in 1920, had in Amerika reeds een grooten opgang gemaakt als de zoogenaamde Mind-cure van De Quimbey. Deze magnetiseur, die bij het begin van zijn carrière met leen medium het land doortrok en talloozen naar „zijn" zaak zag stroomen, ontdekte op een goeden dag, dat toch eigenlijk al zijn patiënten ingebeelde zieken waren geweest. Nu, als je die menseben die inbeelding maar uit het hoofd weet te praten, dan zijn ze beter.

En evenals indertijd zijn groote voorganger Mesmer de magneet liet varen i), liet Quimbey zijn medium los, en voorlaan helpt hij zijn zieken, door doodeenvoudig het geloof aan hun ziek-zijn bij hen te vernietigen. En hij dokterde met zóó'n overweldigend succes, dat in korten tijd overal dit nieuwe soort gezondheids-apostelen opdook.

Eén dezer apostelen was Mary Baker Eddy; zij bouwde het systeem van Quimbey uit tot een religieuze beweging: de Christian Science.

Dezie Mary Baker Eddy was een zonderling persoon. Wij weten uit haar jeugd, dat zij een zwaar erüelijk belast individu was. Zij vertoonde als kind, als jong meisje en ook naderhand als volwassen vrouw een aantal geestelijke afwijkingen, die typisch genoemd kunnen worden voor de hysterie. Daarnaast bleek zij niet ontbloot te zijn van een zekere mate van intellect, en zij wist reeds als kind baar wil door te zietten. Na veel teleurstellïng op huwelijksgebied zocht zij tenslotte volledig de vlucht in de zenuwziekte, d.w.z. op zekeren dag werd zij lam en van dien dag af vertoonde zij langzamerhand al meer het beeld van een geheel invalide. Toen vernam zij plots het gerucht van de successen van De Quimbey en met de grootste inspanning gelukte het baar famUie, haar te brengen naar het spreekuur van dezen wonderdokter. Daar vond zij op de beproefde methode — u denkt maar, dat u niet loopen kunt, maar u kunt het wèl — volledige genezing. Van toen af begon Mary Baker Eddy zélf te dokteren.

Maar terwijl bij Quimbey nog de suggestieve invloed van den persoon van Qxiimbey de hoofdrol speelde in het genezingsproces, werd de Christian Science tot een Wereldbeschouwing, die ieder discipel dezer nieuwe leer van ziekte en ellende kon genezen.

Bij de methode der Christian Science heeft de suggestie en autosuggestie de wonderbaarlijkste triumfen gevierd, en nog steeds worden talloos velen van allerbande kwaal bevrijd door de aanhangers van dit bijgeloof.

De Christian Scientist geneest geen kwalen, hij loochent ze eenvoudig. Er i s geen ziekte, en wanneer ge al van pijn u wentelt of door koortsbrand wordt verteerd, dan is dat alleen eenj> roduct van uw geest — uw lichaam bestaat niet. De menseben zijn geen materie, maar ideeën Gods in de wereld.

Er is geen ziekte, geen oud worden, geen dood en zoodra de mensch deze ééne groote waarheid maar in zich heeft opgenomen, dan is bij genezen. Ziekte is een waandenkbeeld der menscbheid; dokters zijn ziekmakers, want zij helpen, enkel en alleen al doordat ze er zijn, mede, om dien waan te verbreiden.

God heeft den mensch naar Zijn beeld geschapen. God is het principe van bet goede; de mensch als goddelijk wezen kan dus ook niet anders dan goed zijn. Ziekte en ellende zijn booze zaken; die kunnen niet in het goddelijk goede wonen, dus bestaan ze niet. En ze toch aannemen als bestaande en daardoor pijnlijden en koorts hebben en zweren en builen, dat is twijfel aan God en een soort Godslastering.

Onmogelijk is liet volgens Mary Baker Eddy, dat de geest op het lichaam zou inwerken; er is immers heelemaal geen lichaam!

Maar nu komt het merkwaardige, dat juist deze leer, die de werking van den geest op het lichaam ten eenenmale loochent, dat die juist in staat was, zóóvelen in de nieuwe wereld te genezen van velerlei kwaal en ook nu nog dagelijks ook in Europa verscheiden zieken van hun ellende bevrijdt.

Waardoor is dit te verklaren? In de allereerste plaats, omdat de Christian Science, ondanks haar wirwar van dwaze en onlogische denkbeelden, deze ééne belangrijke psychologische factor ten volle heeft ingezien:

„Dat iedere voorstelling van een gevoel, in den geest, dus ook van pijn, verlamming, enz. in zichzelf de tendenz draagt, zich in werkelijkheid om te zetten en dat daarom de vrees voor ziek te zijn of te worden, vaak erger is dan de ziekte zelf." (Coué.)

Het wegnemen van die vrees door suggestieve methoden is dus heilzaam. • Nooit mag een Christian Scientist den zieke toegeven, dat hij ziek is; en ook de patiënt zelf moet voortdurend tot zichzelf zeggen: „Het bestaat niet; er is geen pijn." Ge gevoelt, hoe of in wezen dit dezelfde metbode

is, als door Coué wordt toegepast; de methode der autosuggestie.

En in haar geheele geneeskunst grijpt de Christian Science naar deze groote waarheid: dat er is een gezondheidswil, die versterkt kan worden; dat de vitaliteit van het lichaam wordt vermeerderd door moed, zelfvertrouwen, optimisme, dat er een geestelijke macht is in den mensch, die het fichaam kan helpen.

Daarin ligt de verklaring van de genezingen door de Christian Science.

Om op het dwaze der theorie en het Godslasterlijke van dit z.g. geloof in te gaan, is het hier niet de plaats.

Ik wijs u slechts op het verschijnsel, dat door ééne vrouw, een geëxalteerde hysterica, in eenige tientallen jaren millioenen tot dit geloof zijn bekeerd en hoe verduisterd bdj een mensch de kennis van God wordt, indien hij den vasten bodem der Heilige Schriftuur verlaat


1) Mesmer, de profeet van het magnetisme, werkte aanvankelijk met een magneet, die hij op de zieke plek legde. Later bewoog hij alleen zijn hand en bereikte daarmee hetzelfde effect.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's

VAKWETENSCHAP EN PRAKTIJK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's