GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KORTE BERICHTEN

Bekijk het origineel

KORTE BERICHTEN

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

— DE ZEDELIJKE VERWORDING IN ONS LEGER.

„De Zwerver", weekblad v. d. Stichting L.O. L.K.P. (Hulp onderduikers. Knokploegen) bevat (13 Juli) een artikel van Max, waarin gewezen wordt op de toenemende gevallen van geslachtsziekten in ons leger in Indië. Het artikel pleit den soldaat niet vrij; maar evenmin de verschillende commandanten, en allerminst de verantwoordelijke militaire autorit teit... Zij hebben, aldus schrijver, „een zeer groote schuld" aan de stijgende lijn.

Ook op onze Synode zijn onlangs zeer krasse en scherpe woorden gesproken over de schuld der militaire autoriteiten

in dezen.

K. S.

— HET GEHEIM DER VRIJMAKING VANWEGE ONGEOORLOOFDE BINDING. Breda'.sch K'blad citeert:

Wat God ons niet zekerlijk heeft noodig zekerlijk te weten. geopenbaard, is niet

(Statenvertaler in z'n inleiding op Job).

— BAVINCK—V. d. BRINK—WIERSINGA c.s. Nauwelijks is de politieke worsteling van de A.R.-partij in de Kamer inzake Indië voorbij, aldus Z. in Gron. Kbl., of daar komt een synodocratisch miss. dienaar des Woords en werpt heel die anti-rev. beginselen overboord, loopt geheel over naar den kant, waar de socialisten en communisten en heele en halve Barthianen staan, heel het leger van de valsohe profetie der Revolutie, loochent de kracht der antirev. beginselen, slaat de historie in het gelaat.

En de groote mannen der synoden, die uitwierpen getrouwe dienstknechten des Heerrn, „doen niets"? Zwijgen nu?

Drukten allicht Prof. Bavinck en Ds Wiersinga nog nader aan hun hart?

In de politieke partij is men natuurlijk verontrust. En wij weten wel, dat dit nog geen reden mag zijn voor de kerken om censuur te oefenen.

Maar hier geldt het verloochening van beginselen; alleen reeds een belijden omtrent Romeinen 13, dat elke deugniet die in een oogenblik van zwakheid van het overheidsgezag, zich van dat gezag voor een moment meestei weet te maken, rechtvaardigt.

Alsof de apostel Paulus ten dienste van rf)overs en moordenaars zou hebben geschreven.

Wat geschiedde is meer dan erg.

Maar blijkt nu niet, in welk doodelijk slop de gereformeerde kerken gerezen zijn? Geen „revisie-comedie", maar eerlijke terugkeer is het eenige middel tot behoud.

— VEREENIGING VOOR CALVINISTISCHE WIJSBEGEERTE. Het Geref. K.b'ad van Haarlem (onderh. art. 31 K.O.) schrijft over een aangekondigde vergadering van genoemde vereeniging te Haarhm:

„In den door bovenbedoelden Haarl. kring verspreide circulaire werd bepaald, dat de lezingen „niet mogen worden benut tot het ter tafel brengen van afgeleide kerkelijke en politieke gezichtspunten, daar dit de sfeer van hartelijke samenwerking slechts nadeelig zou beïnvloeden "

Terecht breekt het blad daarover den staf: De afgod der hartelijkheid vraagt hier het offer der waarheid. En deze vereeniging, die beter weten kon, jaagt kerk en politiek in het slop der „afgeleide" belahgensferen. Dat is een val.

— AMERIKA IN DE WAR. In „De Strijdende Kerk", neemt Ds Hamming van Oude Pekela een artikel over uit „De Wachter" orgaan van de Chr. Geref. Kerk in Amerika, geschreven door Ds K. Keegstra. De volgende passage is wel zeer duidelijk:

Wij stellen de ouders niet voor de vraag of zij bekennen dat dit bepaalde kind in Christus geheiligd is. Wij vragen hen of zij niet bekennen, DAT ONZE KINDEREN (IN HET ALGEMEEN GESPROKEN) IN CHRISTUS GE­ HEILIGD ZIJN en daarom als lidmaten Zijner gemeente behooren gedoopt te wezen.

— VERDEEL EN HEERSCH. „De Strijdende Kerk" (synodocrafischer dan de synode) schrijft: Onze kerken moeten actief blijven. Bij ouderlingen en diakenen, die om de leerbeslissingen geschorst werden, moeten bezoeken worden gebrac) t. De arbeid onzer Synode voor de eenheid moet door de kerken worden uitgewerlrt.

Tot zoover het citaat. Het is het systeem van verdeden en heerschen. Eerst moet ieder op de Synode wachten. Thans is ineens de plaatselijke kerk het eenige, en doet men net, of er geen kerkverband is. i

— SOEMBA Door de classis Wai ffum werden de Zendingszaken besproken. Volgens besluit der Generale Synode wordt Soemba het arbeidsveld van alle Geref. Kerken, die zullen samenwerken met de Kerk van Zwolle.

— ARTIKEL 13. Waar de Gen. Syn. — volgens de classis Warffum terecht — heeft uitgesproken, dat 't maken van een regeling omtrent de juiste uitvoering van Art. 13 K.O. niet op den weg der meerdere kerkelijke vergadering ligt, werd naar aanle ling van een J-tal instructies deze zaak breed besproken door deze classis. Ds Janssens gaf het oordeel der provinc. deputaten weer. Besloten werd de kerken op te wekken hierin niet lijdelijk te zijn, maar maatregelen te treffen, 't zij individueel, 't rij in gemeen accoord, om bij «vent. emeriti, ering niet vooi onoverkomelijke moeilijkheden te staan.

—• ARTIKEL 13. Ter vergadering van de classis Hardenberg gaf Ds Meulink een uiteenzetting van den gang .van zaken op de Synode.

De Synode heeft inzake art. 13 geen regeling van boven af willen opleggen, maar laat deze over aan de zelfstandige plaatselijke kerken, die echter onderling vrij zijn de bestaande regelingen te handhaven of nieuwe te treffen.

Naar aanleiding van het gesprokene onstond een breedvoerige bespreking.

De praeses, uiteindelijk conclusie-nemend, stelde voor, dat de kerken van de classis Hardenberg blijven meedoen met de bestaande regeling in het ressort van de Particuliere Synode van Overijssel en Gelderland.

Dit werd met algemeene stemmen aanvaard.

— HOORN, /ilhier kwam de vrijmaking.

— HALFWEG de kerk terug. N.-H. Ook 1 ier keerden sommigen tot

— ZOMER, E; f WTNTERZOTHEID. Volgens „Ons Kerkblad" (Ame 'sfoort) is men in de synodocratisch gebonden Kerk van Zwolle onder let ling van Ds G. Lugtigheid begonnen met ee: i nieuwe aanpak van het jeugdwerk. En dit heeft men dan enkele weken geleden gedemonstreerd door de opvoering van „Een zomer-zotheid aan zee" van Cissy van Marxveldt. Het motto was: ook dit terrein vorderen wij op voor het koninkrijk Gods.

Zulks ging Dr C. N. Impeta, die jarenlang bij het jeugdwerk betrokken is, aanzienlijk te ver en hij heeft dit dan ook niet onder stoelen of banken gestoken. Maar dit deed in Zwolle weer een storm van verontwaardiging opsteken.

— PROF. BANNING. Van Prof. Banning, destijds naast Dr J. Waterink opgetreden als adviseur der N(ed.) J(eugd) G(emeenschap) geeft Ds Bouwsma volgend citaat:

Evenmin als wij het feit van de geboorte van Christus als Licht der wereld gebonden achten aan de realistischbiologische opvatting van de geboorte uit de maagd Maria zonder toedoen van een man, evenmin achten wij het feit, dat de Christelijke gemeente zich in haar geloof geleid weet door een levenden in haar midden presenten en actieven Heer, gebonden aan de realistische-materialistische opvatting, dat hetzelfde lichaam dat aan het kruishout stierf, na drie dagen in het graf te hebben gelegen opnieuw begon te functionneeren.

— EEN GRAPJE VAN DR. DE BONDT. Dr A. de Bondt permitteert, zich een geestigheidj-e: lij noemt onze kerken, de kerken die van de Kerkenordening art. 31 willen onderhouden.

Als dus papa de Bondt van zijn kleine kindjes, stel dat ze eens snoepten, op ïijn vraag of zij het voortaan zullen nalaten bevestigend attwoord kreeg, mochten wij zeggen: het kroost van Dr de Bondt wil van de huiswet het snoepverbod onderhouden. H ie jammer.

— GA ER MAAR UIT! Het Kerkblad van Friesland schrijft, dat door de uitwerpende Synov'e aan ons werd meegedeeld: „Elke kerk en ieder kerklid (heeft) deze besluiten krachtens het kerkverband als de facto bindend te erkennen. Meent hij dit om der conscientie-wil niet te mogen doen, omdat hij ze met Gods Woord in strijd acht — dan zou hij uit het kerkverband moeten treden".

Dat schreef de Generale Synode aan Prof. Dr K. Schilder in Jan. '43 en 22 Juni 1943. Als gij om uwer conscientie-wil de besluiten niet voor bindend kunt houden, dan moet gij het verband van de Geref. Kerken verlaten 1

En dat consigne is uitgegeven aan allen, die met die besluiten moeite hadden. Kent Ds C. v. d. Woude deze aansporing van zijn Synode niet, deze aansporing om met het kerkverband te breken ? Hij kent haar I

Hoe moet ik dat dan noemen als hij de vrijgemaakten veroordeelt als menschen die, zoodra „zij teekenen van deformatie meenen te zien, het verband met de Kerk gaan breken"?

— FRIESLAND. De classis Friesland heeft besloten over te gaan tot classissplitsing en wel een classis Drachten omvattende de kerken: Drachten, Duurswoude, Harkema-Opeinde, Mildam, Noordbergum, Nijega-Opeimle, Opende (Gr.), Surhuisterveen, Twijzel, Ureterp en een ckssis Leeuwarden, omvattende de kerken: Blija, Buitenpost, D: -iesum, Ferwerd, Harlingen, Holwerd, Huizum, Leeuwarden, Minnertsga, Murmerwoude, Oenkerk.

De eerstvolgende maal zullen de ke: : ken echter nog gemeenschappelijk vergaderen.

— DUITSCHE MEISJES. Volgens „De Linie" wordt in een documentair werk over den strijd der Evangelische geestelijkheid tegen de Nazi's de vragenlijst gepu'iliceerd, die de leerlingen der opleidingsscholen voor Führeriimen van den I3)< as^< a*=& «i=& < as=^< a; =& < a; ^< j'< & =& < & s5> ^s5ö> ^s^< as5ö> '< ^ B(und) D(eutscher) M(adel) in te vullen hadden. De negen vragen luidden als volgt:

1. Walmeer is U voor het laatst in de kerk geweest? 2. Leeft voor U God in den hemel met Zijn Zoon, of in Uw hart?

3. Is U een kind Gods? 4. Hoe staat U tegenover de Kerk? 5. Wie is de grootste, waarachtigste en sterkste, God of Hitler?

6. Wie moet men dankbaar zijn. God of Hitler? 7. Wie is Uw Führer, wat is Uw geloof? 8. Heeft U geboden noodig? 9. Wat dunkt U over Kerstmis, en gelooft U aan de legende van het Kerstfeest?

— R.A.F. Welke moeilijkheden er in Keulen rijzen voor een geordende zielzorg, blijkt, volgens „De Linie", bijvoorbeeld uit het feit, dat van de veertig parochiekerken der binnenstad er geen enkele meer over is, en dat van de tachtig parochiekerken \an Groot-Keulen er nog maar drie bruikbaar zijn.

— MONARCHIE EN RELIKWIE „De Linie" vertelt: Bij de Italiaans'; he volksstemming ziji in de stad Turijn 252.258 stemmen uitgebracht vóór de republiek en 158.679 vóór het koning ischap. Men begint er nu spijt van te krijgen, dat men republikeinsch heeft gestemd, vanwege de H. Lijl ivade. Men weet, dat deze H. I jkwade volgens de overlevering het lijnwaad is, waarin he1 lichaam van Christus bij Zijn begrafenis werd gewikkeld. Deze lijkwade nu is privé bezit van het Huis van Savoye, d it tot vóór weinige dagen den koningstroon van Italië bez t hield. Gedurende den oorlog was zij veilig ondergebrac'it en dit voorjaar bereidde men grootsche feestelijkheden voor met het oc-g op de plechtige terugvoering naar Tur'jn. Maar nu heeft de uitslag van de volksstemming alle beri; keningen verijdeld. Ex-koning Umberto wil geen afstand doen van de kostbare reliek en zal ze wel meenemen. De teleurstelling der Turijnsche bevolking is onbeschrijflijk.

— SOEKARNO HET „SLACHTOFFER". (Volgens V. d: . Brink—Bavinck c.s.). „De Linie" zegt, dat Soekarno reeds op 15 November 1943 bij zijn bezoek aan Japan de „bintang rama soetji klas doea" (de ster van 't heilige juweel 2de klasse) ontvangen heeft, en wel persoonlijk van de Tenno Heika I Dit als belooning voor de vele diensten aan de Japansche zaak bewezen. Die diensten bestonden o.a. in massale werving van romusha's, contract-koelies voor de Jappen, dwangarbeiders mag men ze wel noemen, die door mooie beloften en voorspiegelingen ver buiten Java werden gevoerd en een vreeselijk lot hebben ondergaan. Nog onlangs zijn honderden van deze uitgemergelde slaven door de zorgen van de Nederlandsche instanties teruggevoerd.

— KARAKTERSCHAARSCHTE. Ds J. C. Janse schrijft in „Ons Kerkblad" over hen, die vóór de vrijmaking „de' verdienste hebben gehad de bazuin aan den mond te zetten om het in slaapgevallen kerkvolk wakker te maken, maar zij wierpen die bazuin van zich en begonnen een klaagzang aan te heffen, toen het oogenblik daar- was om te toonen, dat zij bereid waren het offer te brengen, dat de Heere van hen vraagt.

Zij hebben hun naaste broeders en zusters in den steek gelaten en zich tegen hen gekeerd".

Ook in vroegere reformatorische bewegingen waren er zoo. Erasmus, Molenaar, Hoedemaker, Westhoff, Geselschap.

„Al deze menschen en nog vele anderen waren bezwaard. Wie er meer van weten wil, leze het hoofdstuk „Karakterschaarschte" in „De Strijd voor Kerkherstel" door J. C. Rullmann". 1

I — NIEUW GEKNOEI. Volgens Geref. Kb. Groningen, hebben Br. en Zr. J. de Groot te Ureterp, die kerkelijk behooren tot de Geref. Kerk (Syn.) van Siegerswoude, het volgende medegedeeld aan hun kerkeraad:

Ondergeteekenden deelen U mee bij dezen, dat zij het jawoord bij den Heiligen Doop van hun te doopen kind, alleen met een vrij geweten kumien geven wanneer ze daarbij dit voorbehoud mogen maken:

1. Wij aanvaarden niet de bindende kerkleer, zooals die door de Synode van 1942—^'46 is vastgesteld in de zaak van Doop 'en Verbond.

2. WIJ nemen niet voor onze rekening de tuchtmaatregelen die als gevolg van deze vaststelling der leer door de kerkelijke vergaderingen zijn genomen.

Gaarne Uw antwoord, schriftelijk, spoedigst tegemoet ziende.

y met br. gr.

w. g. J. de Groot en Echtgen.

Prompt op tijd kwam het antwoord van den genoemden .kerkeraad. De inhoud daarvan was als volgt:

.kerkeraad. De inhoud daarvan was als volgt: Gelezen Uw schrijven en gehoord de nadere toelichting dienaangaande van den praeses, heeft de kerkeraad geen bezwaar met U de stipulaties aan te gaan bij den H. Doop van Uw kindje.

Namens den Kerkeraad:

m. h. gr. Uw

w. g. R. Kooistra, praeses.

w. g. A. Boonstra, scriba.

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 augustus 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KORTE BERICHTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 augustus 1946

De Reformatie | 8 Pagina's