GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Wat is toch de basis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is toch de basis

voor een samenspreking?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

voor een samenspreking?

In dezelfde politieke kringen, waar men bet woord „impasse" uitgevonden heeft, heeft men het óók vaak over „de basis voor een samenspreking".

Veel van zoo'n basis-kwestie heb ik nooit begrepen. En nóg ben ik zoo onnoozel.

Ik kan me voorstellen, dat men het heeft over een basis-voor-onderhandelen. Het woord „onderhandelen" is in de politieke wereld niet onbekend; en het dook onlangs zoo maar ineens op in de correspondentie tussohen de synodoeratische deputaten en de onze: 't kwam van hul^ kant, gansch argeloos, zou men zeggen. We hebben het desondanks haastig van ons afgeschoven: wij wisten er niets van, dat er onderhandeld worden moest; voorloopig is het genoeg als we-weteu, v/at we aan elkaar hebben en hebben zullen.

Nu heeft ds B. A. Bos bekend gemaakt, dat hij aan dr J. Ridderbos een brief geschreven heeft, waarin hem de vraag gesteld wordt, of hij, dr Ridderbos, zou willen melden aan ds Bos, of naar zijn meening het „concrete voorstel" van ds B. A. Bos een BASIS VORMEN KAN voor samenspreking (het met hoofdletters gedrukte is van ds Bos zelf).

Het verschil tusschen „uitgangspunt" „b a s i s" nu is me bekend. en

Maar ik geloof niet, dat ieder het scherp voor oogen houdt.

Wel geloof ik, dat de basis, d.w.z. de grondslag, moet zijn: Schrift en belijdenis. Volgens dr Ridderbos evenwel beantwoorden onze deputaten daaraan niet. Volgens laatstgenoemden heeft hij die basis versmald, formeel, en — zie het boek van ds H. J. Schil­ der - opgebroken, materieel.

Nu kan er wel gehandeld worden over de vraag, wie in dezen recht ziet, één van de twee, misschien wel allebei (ik spreek nu bloot hypothetisch), maar we moeten niet spreken over de vraag: kan een voorslag van iemand „basis" zijn voor een gesprek ?

Het e e n i g e wat aan dr Ridderbos gevraagd had kunnen worden door ds B. A. Bos, en dan zóó, dat ik in al mijn eventueele functies van een bevestigend antwoord zou opgekeken hebben, en bij me zelf gezegd zou hebben: tja, nu kunnen we eens gaan denken over aanvulling van het Groningsche program, wel, dat is dit:

dat ds B. A. Bos vraagt aan dr.J. Ridderbos:

wilt U me schrijven, of de schuldbelijd e n i s, die ik voor wat de uwen betreft, in mijn concrete voorstel al vast op papier gezet heb, uit uw mond komt, heden, en of U mij machtigt, dit openlijk te zeggen, onder gelijktijdige mededeeling, dat gij door mij publiek al uw kerkgenooten opwekt, diezelfde schuldbelijdenis uit te spreken, te beginnen bij den kerkeraad van dr Ridderbos, die ondanks schriftelijk verbod — omdat het een grove openbare onwaarheid was — van den kansel heeft afgekondigd, dat de personen Greijdanus en Schilder zich hadden onttrokken aan „de" Gereformeerde kerk van Kampen (men begrijpt er dus zooveel van, dat K. S.' vrouw en dochter volgens dezen kerkeraad van dr Ridderbos nog steeds behooren tot wat zij noemen , , de" gereformeerde kerk van Kampen, al hebben ze de familie nog nooit bezocht, nadat dr Ridderbos den Kamper pedel postbode der synode gemaakt had, en al gingen ze te kerke, al lang vóór K. S., die afwezig was, waar hij na terugkeer kerkte).

Dit zeg ik niet, om dr Ridderbos uit zijn tent te lokken en zelf in de mijne te blijven. Want mijnerzijds is al lang gezegd, dat ik de schuldbelijdenis die ds B. A. Bos voor „ons" op papier ontwierp, niet afleggen zal, en aan alle kerkeraden adviseer, daarin met mij eens te zijn.

Maar die basis wel, stel eens — wat ik zeer wel mogelgk acht — dat dr Ridderbos op ds Bos' concrete vraag „ja" zegt, dan ben ik voor mijn gevoel n o g e v*e n ver van huis. Ik heb al moeite genoeg om me in te denken, wat hij toch bedoelen kan met den door hem zelf gegeven voorslag-nummeréén inzake een basis voor samenspreking. Voorslag nummer één luidde: de basis zijn de DRIE'formulieren; waarvan hij ons acht af te wijken, gelijk wij hem (b.v. inzake art. 33 Confessie, waar het woord „waarheid" niet verstaan wordt zooals het blijkens art; 25 moet).

De vraag van ds Bos zet m.i. daarom geen zoden aan den dijk. Voorzoover „feiten" basis kunnen zijn, wat mij betreft, ALLE feiten basis, voor mijn part ook in gesprekken met roomschen, vrijmetselaren, etc. Voor mij is de vraag: WAT BELIJDEN WIJ? En basisspeculaties interesseeren me geen mo­ment.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 september 1948

De Reformatie | 8 Pagina's

Wat is toch de basis

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 september 1948

De Reformatie | 8 Pagina's