GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de kerk geen politiek

_ We weten, hoe deze leus door de duitschers aangelieven is, om de kerk te verhinderen Gods Woord te spreken waar het zich over het volle leven wil doen hooren. Ook bij de synodocratische groep kan men thans die geluiden beluisteren. In Winsum (Gr.) sprak onlangs een synodocratisch dominee, die naar Indië zou gaan. Toen hij den lof der „repoeblik" zong, werd het een aanwezige te machtig, diè echter zich den mond gesnoerd zag onder opmerking, dat in de kerk geen politiek mocht worden behandeld. Artikel 36 schijnt niet langer critiek te mogen oefenen op wat concreet is. We ontvingen onderstaande samenvatting van wat in deze openbare vergadering in dezen zich voordeed; het is van de hand van den heer J. Heslinga, onderwijzer in Indië, in de synoddcratische kerk te Winsum, waar hij in debat kwam met den synod, zendeling Blom.

„Ook in W. is me weer gebleken dat mên over een onuitputtelijke bron van idealisme, moed en volharding moet besdhikken vnl men probeeren het Ned. volk voor te lichten en de waarheid te dienen. Speciaal kan men moe, moreloos en ontmoedigd worden'wanneer men telkens weer stuit op de domheid en eigenwijsheid van menschen die voor 'intellectueelen' doorgaan en juist vanwege die positie zooveel kwaad stichten. Maar terzake. Broeder Boiten vroeg zeer terecht aan den zendeling, die naar Soemba zou vertrekken, en in de kerk gelegenheid gaf vragen te beantwoorden (hetgeen overigens beter door een oudgediende zou kunnen gebeuren): Hoe staat het met de zendingsmogelijkheden binnen de republiek? Tot mijn groote verbazing liet ds Blom toen een geluid hooren, zóó overdreven optimistisch, dat een buitenstaander die niet VTist met een „Geref. predikant" te doen te hebben, zich afgevraagd zou kunnen hebben of deze man misschien betaald propagandist was van Soekamo of de een of andere progressieve afbraakpartij in N. diende. Immers de enthousiaste man betoogde:

dat er vrijheid van godsdienst was in de republiek, dat er Europeesche zendelingen weliswaar er 'nog niet' konden werken, maar de Indon. voorgangers al het werk voortzetten,

dat ook het zendingshospitaal, het Petronellahospitaal in Djocja onder de Ind. zendingsartsen gewoon weer 'draaide”,

dat..... eigenlijk het werk op den ouden voet voortgezet was en werd, en de 'Indonesiërs' toonden, het best zonder de Hollanders te kunnen.

Terwijl deze baarlijke nonsens de kudde, die huizenhoog tegen hem opkeek — immers 'expert', ging immers naar Soemba als 'zendeling' — werd voortgezet, zat ik op de bank heen en weer te draaien, me bedwingende dat ik hem niet interrumpeerde. Nauwehjks echter had hij zijn gloedvollen enthousiasten kijk gegeven, of ik sprong op, opmerkende :

dat zijn antwoord zeer optimistisch was, dat zonder Westersche leiding ook de „Zending" één chaos en corruptie is,

dat er geen vrijheid van godsdienst in de „repoeblik" heerscht in de practijk. Immers, Christen zijn beteekent den godsdienst van de gehate (als gevolg van Jappen-en extremistenpropaganda) Belanda beUjden, is dus levensgevaarlijk en nog gevaarlijker is het, dé „zending" op den ouden voet voort te zetten en dus voor den Belanda-godsdienst propaganda te inaken,

dat het Petronella hospitaal geoccupeerd, zoo niet geconfisceerd is door de repoeblik, dat de toestanden er beestachtig zijn, hetgeen ik weet uit eigen aanschouwing in het voormalige zendingshospitaal te Solo (Aug. '46), hetgeen ik ook bezweer op grond van de onthullingen over het wanbeheer van het C.B.Z. te Batavia, dat om die reden door de Nederlandsohe leiding werd overgenomen (twee maanden geleden),

dat hier mocht ik niet verder; ik mocht niet over politiek praten ”.

(w.g.) J. HESLINGA.

We lo-egen verlof, den naam van den schr. te noemen. Me dunkt, dat „Eindhoven" hier een illustratiekrijgt.

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 december 1948

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 december 1948

De Reformatie | 8 Pagina's