GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het argument van de „wilsvorming", niet van de rechtspraak.

De synodocratische ds H. Veldkamp dirigeert de laatste weken zijn energie naar Oosterbeek. Hij schrijft erover in zijn kerkbode.

Zijn artikel is merkwaardig om begin en slot.

Het begin vertelt ons wie in Oosterbeek de veelszins duistere benaming „extremist" verkrijgen:

Daar zijn onzerzijds diegenen die de „vrijgemaakte kerken" eenvoudig als „scheurkerken" zien. De enige oplossing is volgens hen, dat deze scheurmakers terugkeren in de schoot der moederkerk met berouw en schuldbelijdenis. Daar valt verder niet over te praten. Dit is in hun oog even onvruchtbaar als het praten van onze regering met de Repoeblik.

Ik aarzel niet, de verkondigers van déze opvatting extremisten te noemen.

Zulke extremisten zijn er ook aan de andere zijde. De gereformeerde kerken in synodes bijeen, hebben, aldus deze woordvoerders, zeer zwaar gezondigd. Zij hebben menselijke constructies tot goddelijke waarheden verheven, getrouwe dienaren van Christus vervolgd, zich een macht aangemeten die hun niet toekwam, en daarom is de enige oplossing: onvoorwaardelijke capitulatie! De synodale zonden moeten beleden, de besluiten geannuleerd, bindingen en schorsingen opgeheven, en pas dan kan er gepraat worden!

Iemand zou misschien denken, dat er dan niets meer te praten valt, maar jawel, zeggen deze extremisten: dan komt het pas. Want na de vrijmaking zijn de , , gereformeerde kerken" dusdanig gedeformeerd, en is omgekeerd in de kerken der vrijmaking zulk een geest van reformatie ontwaakt, dat ook na een algehele synodocratische capitulatie, er nog zóveel lekken gedicht moeten worden, dat ook dan aan een hereniging nog niet te denken valt.

Ook van die zijde is dus praten onzin. Elke samenspreking is zondig en gevaarlijk!

Het Is volkomen duidelijk, dat deze twee extreme standpunten elkaar nooit vinden, maar integendeel steeds verder uit elkaar groeien.

Oosterbeek wil van geen van belde extremiteiten Iets weten.

Deze teekening is voor wat óns betreft, natuurlijk onwaar. We hebbén. niet gezegd: „pas dan kan er gepraat worden". Dal; fantasietje is echter voor ds Veldkamp een hulpmiddel om zich het embleem van gematigd aan te meten. We weten nu, wie hier „extremist" heeten: zij, die zich houden aan den tekst der Acta, en aan de feiten.

En nu het slot (over het laatste in Oosterbeek gedongen psalmvers):

En bij die laatste woorden: „de morgen, ach wanneer" hebben wij allen gedacht aan de nacht van verdeeldheid, kerkelijke zonde en hartstocht, vleselijke en duivelse tegenstand, die pogen zouden het werk boda tegen te houden.

En met dat ik dit schrijf, krijg ik De Reformatie onder ogen, waarin al (zoals Ik verwacht had) dit werk Gods wordt aangevallen in een hoofdartikel door Prof. Schilder.

Jammer voor Prof. Schilder! Want dit werk gaat door!

Zeker, zeker, ds Veldkamp. U zweert weer uw eed (zie artikel prof. Holwerda) en een uwer mede-Oosterbeekenaren zei: „wat een rommeltje" (historisch!). En de medehelpers Torenbeek en Vo'.ten retireeren al. Geuniformde wilsvormers-met-laarzen zeiden óók in 1940—45: „toont u geen „begrip"? Jammer voor u! Want dit werk gaat door!" Ik hoor het nog zeggen in de gevangenis: het nationaal socialisme k ó m t !

Maar waarom doet ds V. zoo verwonderd? Heb ik hem niet dadelijk gezegd, dat hij pion zou worden in een actie, welke een „smaldeel" (Ridderbos jr) wil loswrikken, maar de menschen, die zich aan de feiten van '44 houden willen, wil laten liggen ?

Overigens: spaar me ingezonden stukken. Ds Veldkamp heeft heusch geen laarzen aan. 'k Heb het alleen over zijn aan allen christe'.ijken ernst gespeende r e c h t s v e r k r a c h t e r s logica. Want als hij openlijk aan het publieke recht te kort doet en beveelt te doen, d a n is het jammer voor hém. En

wanneer lezen, we nu eens uit de pen van ds Veldkamp:

Jammer voor dr den Hartogh? Jammer voor dr J. Ridderbos? Jammer voor dr H. N. Riddèrbos? Jammer voor Volten, iTorenbeek? Kom, ds Veldkamp!, , naar alle zijden jammer vinden!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 februari 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 februari 1949

De Reformatie | 8 Pagina's