GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvijn contra Westphal? maar niet pro De Bondt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvijn contra Westphal? maar niet pro De Bondt

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr de Bondt, zie vorige week, wilde blijkens zijn artikel van 6 Mei bewijzen, dat „cand. Schilder" zich „van Calvijn nog al gedistaneieerd heeft". Waardoor? Door het zinnetje, dat we verleden week overnamen, via dr de B. zelf nog wel. 't Ging over de vraag: verzegelen de sacramenten (niet de beloften, doch) aanwezig geloof? Inclusief dus de als geschied gedachte wedergeboorte? Candidaat zegt: neen. Synode, volgens Grosheide zelf, zegt: ja. De Bondt zegt: candidaat distancieert zich van Calvijn. Hoor maar, voegt hij er aan toe, en dan komt er een citaat uit Calvijn. „Calvijn", aldus nu letterlijk De Bondt, „Calvijn leerde, dat het sacrament dient om het geloof te sterken, om hen, die in Christus ingelijfd zijn, almeer met Hem te doen samengroeien".

Dat móet, als dr de B.'s in het veld brengen van Calvijn aan deze plaats, en alzoo zijn bewering over dien candidaat nog iets om 't lijf zal hebben, beteekenen: Calvijn leerde, dat het sacrament aanwezig geloof verzegelt, alsmede het Christus In mystieken zin ingelijfd zijn. Als het dat niet zou beteekenen (en dr de B. heeft het maar weer voor het zeggen!) dan zeggen wij hem rustig: meneer, d& n gaat uw heele tirade langs „cand. S." heen. Want dat het sacrament dient, om ons geloof te sterken, wel, daar heeft bij zelf een heel lang verhaal over opgehangen in zijn boek, b.v. het opstel: „Het verzegelde manuscript", bl. 474v. (over Nathanaël Verus) en „Het Gravamen van Sophos", . b.l 478v. Natuurlijk heeft dr de B. deze stukken gelezen; hij weet dus bizonder goed, dai die candidaat, zooals leder ander gereformeerd mensch zegt: God wil door (het gebruik van) de sacramenten ons geloof sterken. En als de doctor nu toch van dien candidaat zegt: van Calvijn zich distancieerend, dan MOET die verwijzing naar Calvijn's opvatting over „in Christus ingelijfd zijn" beteekenen, niet maar: het gebruik van het sacrament versterkt bij den al mystiek ingelijfde de aanwezige mystieke gemeenschap (wat ook geldt van een preek), doch zeer bepaald: de bediening van het sacrament ibezegelt de mystieke inlijving in Christus bij den ontvanger. Ook het sacrament van den kinderdoop; anders ware het geen regulier sacrament.

Welnu, ik verklaar, dat dr de Bondt's heele verwijzing naar Calvijn's tweede Verdediging tegen Westphal, al beroept hij zich erop, niets doet pro zijn synode, en niets doet contra den candidaat. En dat het onbeholpen is, met dit doekje te staan wapperen in een blad van praeadvlseur en praeses der uitwerpende synode tegen dezen candidaat. Calvijn's pijlen schieten in het hart van Westphal, en ook in dat van dr de B. Maar ze raken dien candidaat niet. Let maar op.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

Calvijn contra Westphal? maar niet pro De Bondt

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's