GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te: Meppel, Zutphen, Cand. H. D. v. Herksen te Brmelo. Kantens, Cand. G. Roukema te IJsselmuiden. Hijkeu, Cand. P. Veldstra te Enschede. Haren, J. Zwart te Treebeek.

Bedankt voor: Meppel, P. Kouwenhoven te Brouwershaven.

— GORINCHBM. Adres Ds A. R. Bosman: Groote Markt 21.

Adres Kerkeraad: P. Schelling, Arkelstraat' 80A. Telef. 2617; Diaconie: A. Teuling, Arkelstraat 44. Kerkdiensten: in Militair Tehuis, Krabsteeg 21, te 10 uur en 5.30 uur (na 15 October 10 uur en 3.30 uur).

— DORDRECHT. Adres Diaconie: K. J. Roseudaal, Brouwersdijk 177.

— EMMEN. Het adres van Ds J. v. d. Haar is: Reslurgeonstraat 10, Emmen.

— SMILDB. Ds D. Los, Pastorie Geref. Kerk te SmJlde, is telefonisch aangesloten, en heeft als tel. no. 114.

— AMSTERDAM ZUID-WEST. Jongelui, die In Amsterdam komen wonen, kunnen adressen van pensions aanvragen bij W. Korfker, v.. Spilbergerstraat 161-1. Telef. 83798. Zij, die in Amsterdam nog een kamer vrij hebben, worden vriendelijk verzocht dit aan bovenstaand adres op te geven. .Ci-MSs'

-= HOUWBRZIJL. ZóBdag 14 Augustus was vóór de Geref. Kerk van Houwerzijl eeü blijde en gezegende dag. Na een vacature van ongeveer 9 maanden, mocht Ds J. H. van der Hoeven in den morgendieust in den dienst des Woords worden ingeleid en bevestigd door Ds K. Holwerda van Groningen, naar aanleiding van Openbaring 11 : 1—6.

In den middagdieust' deed Ds van der Hoeven zijn intrede en had als tekst gekozen Lukas 13 : 6—9. Na de Woordbedieuing sprak namens den Kerkeraad Br S. Noorda en wekte op den Koning der Kerk te danken voor de vele zegeningen en weldaden, aan deze gemeente geschonken, en door samenwerkmg van Herder en Leeraar met de Gemeente, werkzaam te zijn tot de komst van Zijn Koninkrijk.

Namens de Classis Warffum en genabuurde kerken Ulrum, Leens en Schouwerzijl, sprak Ds Boonstra, wijzende op den baud die er is tusschen de kerken. Ds van der Hoeven toewenschende den zegen en sterkte des Heeren, om altijd getrouw werkzaam te zijn.

— KERK EN SCHOOL. Na bespreking ter vergadering van de classis Enschede van het rapport inzake de verhouding van kerk en school in verband speciaal met art. 41 K O., welk rapport door de vorige classis was teruggezonden naar de kerken om nadere bezinning, werd het volgende besloten:

1. Waar het veelszins aan interesse ontbreekt voor de zaken van het christelijk onderwijs, hebben de kerkeradeu er op te werken, dat de leden der Kerken meer belangstelling zullen toonen voor het onderwijs aan de jeugd, o.a. door leden der schoolvereenigmgen te zijn en dè vergaderingen getrouw bij te wonen.

2. Waar op de lagere scholen geen onderwijs gegeven wordt naar de leer der Kerk, behooren catechisaties te worden ingesteld voor de schooljeugd vanaf het 10e jaar, voor onderricht in de bijbelsche geschiedenis en de kerkgeschiedenis.

3. Waar het mogelijk blijkt, behooren scholen te worden onderhouden, waar de jeugd wordt opgevoed in de ' leer der Kerk overeenkomstig de doopbelofte der ouders. Waar dat niet mogelijk blijkt, behooren de onderwijzers zich te onthouden van zulke leermgen, die niet zijn naar de leer der Schrift en der confessie, dus zich hebben te onthouden van wat naar het vierde formulier der synpdocraten Is, alsmede van desbetreffende toespelingen.

— LITURGIE. De kerkeraad van Rottefdam-C, heeft besloten eenlge wijzigingen aan te brengen in de orde van dienst. Ons trof hierbij o.m., dat direct na de Wetslezing en het psalmgezang, de tekst der prediking wordt voorgelezen met daarop aansluitende Schriftlezing.

De volgende toelichting wordt daarbij gegeven:

„Het kwam den kerkeraad goed voor, dat voortaan eerst de tekst wordt voorgelezen, opdat de gemeente te beter de Schriftlezing kan volgen. Ieder kan dan ongeveer begrijpen waarom die keuze ia verband met den tekst gedaan is. Voorts Is het goed, dat leztag van de wet en van de Schrift niet van elkander gescheiden worden, door het dusgenaamde „lange gebed" en 't inzamelen van de verschillende gaven. Hoe eerder de gemeente weet

welk Schriftwoord haar zal ontsloten worden hoe beter het Is".

— HET ZENDINGSTERREIN VAN DRENTE. De kerkeraad van Mussel heeft zich bezig gehouden met de besluiten der Gen. Syn. inzake samenwerking der kerken voor de beide zendingstèrreinen. Gehoord het rapport van een commissie, benoemd op één der vorige kerkeraadsvergaderingen, besloot de kerkeraad aan de Classis Stadskanaal voor te stellen aan de Part. Synode van Drente te verzoeken, het volgende besluit te nemen:

„De Particuliere Synode der Gereformeerde Kerken van Drente:

Geltzen hebbende het besluit van de Generale Synode van Amersfoort 1948, vermeld in haar acta onder art. 129 C;

Overwegende:

a. dat. de binnen haar ressort liggende kerken sinds 1 Januari 1902 terzake van de Zending op Soemba hebben samengewerkt;

b. dat het zendingswerk op Soemba vooralsnog moet worden voortgezet.

Besluit:

a. aan de egrstvolgende Generale Synode te berichten, Soemba (en Sav, oe) als het zendingsterrein vaoa de kerken van Drente te willen blijven beschouwen;

b. van dit besluit kermis te geven aan alle kerken".

— ZENDING. Nu Drachten zendende kerk is voor den zendingsarbeid op West-Borneo, heeft de Part. Synode van Friesland aan de kerk van Drachten verzocht. 1. den Zendingsarbeid terstond met kracht aan te vatten en met name zoo spoedig mogelijk de noodige regelingen te treffen met de Prot. Kerk in Indonesië; 2. zoo spoedig mogelijk een missionairen dienaar des Woords te beroepen en uit te zenden.

— DR IDEMA NAAR SOEMBA. De kerkeraad van Zwolle geeft In de kerkbode Gelderland-Overijssel ook iets door over de aankomst van dr Idema in Indië. We citeeren het volgende interessante gedeelte:

„Op tweeden Paaschdag kwam Dr Idema te Batavia aan, waar hij onmiddellijk aan het werk ging om verschillende formaliteiten te vervullen, teneinde gelegenheid te krijgen voor de doorreis naar Soemba. Tusschendoor werd nog de classis-vergaderlng der Indonesische kerken te Semarang bezocht. Over de reis naar deze bijeenkomst (die eind April plaats vond) schrijft hij:

„Terloops zij opgemerkt, dat. het reizen op Java per trein nog steeds een onzekere zaak is. Op onze heenreis naar Semarang bleek de groote spoorbrug over een diep stroomende kali (rivier) bij Tjikampek, halverwege tusschen Batavia en Cheribon, juist tevoren door terroristen te zijn opgeblazen. Onder behoorlijke militaire bewaking over wiegelende planken loopen naar den overkant, waar een andere trein ons kwam Eifhalen, die daarheen was opgeduwd".

Teruggekeerd in Batavia, bleek het noodzakelijk onmiddellijk door te reizen naar Soemba, hoewel het de bedoeling van Dr Idema was te wachten op zijn vrouw en kinderen. Er waren al. berichten uit Soemba gekomen, dat de huisvesting aldaar nog niet geregeld was. Dus moesten vóór aankomst van het gezin en andere zendingsarbeiders zoo spoedig mogelijk voorzieningen hiervoor getroffen worden. We gaan de moeilijkheden voorbij, die zich de eerste weken aan Dr Idema voordeden, toen hij alleen op Soemba zat temidden van een bevolking, die hem niet kende en een Europeaanschen kring, die hem niet gezind was. Veel werk is door hem in < Me weken verzet en er is door hem gevochten om zijn plaats te behouden en baan te maken voor zijn mede-arbeiders. We kunnen ons dan ook z'n groote blijdschap voorstellen, toen hij van een bezoek aan den resident op een naburig eiland terugkwam en daar Ds van Ommen voor zich zag staan. Nog grooter werd de blijdschap toen ze beiden op 18 Juni zr Geusebroek van de boot gingen halen. Nu was de eenzaamiheid verbroken en kon men elkaar steunen in den strijd. De moeilijkheden werden wel niet minder, maar men kon ze nu gezamenlijk bestrijden en men kon elkaar steunen. Dr Idema vervolgt:

„Reeds gisteren (23 Juni) vond de feestelijke intocht plaats van Ds van Ommen en Mej. Geusebroek, waarin ik ook heb mogen deelen. Veel toespraken van pendita's (predikanten) Coreh en Tanahomba en meerdere goeroe's-Indjil en afgevaardigden van vrouwenvereenlgtngen in een versierde kerk: een schitterende dag. De broeders waren van heinde en ver gekomen".

De huisvesting was verre van geregeld. Dr Idema logeerde bij de broeders op Soemba, maar U moet zich hiervan geen luxueuse voorstelling maken. Zelfs geen bed was er voor hem beschikbaar; hij moest de Soembaneesche leefwijze volgen en vaak op een matje op den grond slapen. Als je dat niet van jongsaf aan gewend bent, is dat nu geen middel om voldoende uit te rusten. Neem daarbij het vermoeiende van hef veel reizen en trekken per paard — een auto is niet ter beschikking — dan voelt U wel, dat het veel vergt van iemand, die pas in Indië is gekomen.

Het bleek, dat men zich op Soemba een geheel verkeerd beeld van de vrijgemaakten had gevormd en Dr Idema heeft heel wat misverstanden en foutieve voorstellingen moeten recht zetten. Hij Is daar met recht een pionier geweest voor onze zending en hem komt den dank van onze kerken toe voor het werk, dat hij daar verzet heeft".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 augustus 1949

De Reformatie | 8 Pagina's