GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voarafgaan? of misschien: uolgen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voarafgaan? of misschien: uolgen?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr de Bondt haalde ten bewijze van de distantie tusschen Calvijn en den in 1944 wegens ketterij afgewezen candidaat uit de dissertatie van dr v. d. Linde het zinnetje aan: „eerst Geloof en Geest, dan de H. Doop, die ze verzegelt". Hij is klaar.

Maar dr v. d. Linde merkt op: „De kinderdoop schijnt hierop een uitzondering tè maken. En de anabaptisten (wederdoopers) verzuimen niet, Calvijn daarop attent te maken. Ze redeneeren: een kind heeft nog geen geloof, dus mag het ook niet gedoopt worden".

Een kind heeft nog geen geloof, zeggen de anabaptisten. En dan beweert dr v. d. Linde: Dat ontkent Calvijn uiteraard.

Volgens dr v. d. L. ontkent dus Oalvijn, dat de kinderen géén geloof hebben.

Dat beteekent dus: de stelling: ze hebben geen geloof, is valsch.

Maar de bewering van dr v. d-L. klopt in dezen vorm niet; en dr de B. had dat moeten controleeren, eer hij met onbekooktheden een candidaat te lijf gaat, dien hij toch niet aan kan. Had hij maar eens gelet op Czilvijn's Korte Instructie tegen de Anabaptisten, b.v. 7, 61. Noch bekeering, noch geloof waren onder Israël bij een klein kind. Niettemin werden ze toch voor ontvangst van het sacrament (der besnijdenis) capabel geacht. Blen voorbeeld dus, zegt Calvijn, van een toestand, waarin het teeken voorafgaat aan zyn „waarheid", d.w.z. (tegen de synodale misverstanden in) waarin het teeken vooraf gaat aan de beteekende zaak, de afgebeelde werkelijkheid. Als dat zoo was in de besnijdenis, waarom dan anders bij den (kinder)doop?

Calvijn neemt nogal eens een loopje met die anabaptistische sohematiek. Br staat toch maar: zonder geloof kan men God niet behagen, kinderen kunnen niet gelooven, dus Of, — het doopbevel luidt: gaat heen, onderwijst alle volken, hen doopende welnu, kinderen kunnen nog geen onderwijs volgen, dus Wel, zoo brandt Calvijn los: er staat ook: wie niet werkt, zal ook niet eten; kinderen werken niet, laten dan die anabaptistische moeders de kinderen zonder eten, omdat het „er staat" ? (7, 59). Natuurlijk heeft de Schrift het over lui met handen aan het lijf. Ergo

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 september 1949

De Reformatie | 12 Pagina's

Voarafgaan? of misschien: uolgen?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 september 1949

De Reformatie | 12 Pagina's