Samenspreken?
Er op wijzende, dat de synodocraten tegenwoordig maar brochures laten schrijven, terwijl ze vroeger schorsten wie hun daden afwees m geschrifte, zegt ds L. Doekes In Geref, Kb. Hilversum:
„In deze omstandigheden is het te meer vreemd te lezen, hoe Ds B. A. Bos in zijn hierboven genoemde brochure de samenspreking voorstelt als een elsch des Heeren. Dat hij aandringt op schriftbewijs, is een verdienste van zijn schrijven. Maar zélf blijft hij daarmee in gebreke; hij is veel te haastig, en dat is vooral hier funest. Ds Bos wijst naast Joh. 17 op Christus' spreken met de Farizeeën en Schriftgeleerden. Maar hij moet ook eens aandacht besteden aan dienzelfden Heiland, Die eenmaal demonstratief zijn tegenstanders den rug toekeerde (Matth. 16 : 4), en Zijn discipelen bevel gaf deze blinde leidslieden te laten varen. En was Nehemla schuldig, , toen hij een samensprekmg weigerde? Deze haastige bewering van Ds Bos is al even bedenkelijk als zijn uitspraak, dat wij met de synodalen „met verschillen In de fundamentele stukken van de leer der zaligheid". Ik noem er enkele: ods verbond, de sacramenten, de gemeenschap der heiligen, de kerkelijke tucht Ik houd maar op. Zijn dat geen „fundementele stukken"? "
Tot zoover ds Doekes.
Wie schorst om niet fundamenteele zaken, schorst op slechte gronden. Daarbij blijven is zelf al een fundamenteel verschil.
Voorts: die Farizeeën en Schriftgeleerden waren toen met den Heiland nog in één kerkverband.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 januari 1950
De Reformatie | 8 Pagina's
