GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

CHBISTEMJKE MTJGJES VLIEGEN XEGEN DE DOOKBRAAKLAMP OP.

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder hoeveel vormen hebben we nu al niet in de laatste jaren de „eenheidsbeweging" gehad? Buchmann, padvinderij, geestelijke volksgezondheid, wereldraad van kerken. En nu pas weer de Cirkelbeweging, waarvan in een vorig nummer onze lezers het een en ander hebben kunnen aantreffen in ons blad. ,

Over die Cirkelbeweging geven we graag nog een paar bizonderheden. We ontleenen ze aan het — waar halen ze het geld vandaan? — prachtig uitgevoerde als «en tijdschrift eruit ziende geschrift van 24 plus 4 bladzijden: „Hengelo, hoor(t) Gods Woord. Cirkel-Christus-Campagne. C.C.C, aldus. Verzamelt U binnen de cirkel!"

Alle hens dus aan dek. Maar, — niet kakelen naar

eigen wijze. Dat doen we slechts op den Zondag. De Zondag is maar zoo, zoo. Lees de staalkaart met namen (en „richtingen"):

In de Nederlands Hervormde kerk voerden het woord mej. J. M. Stumphlus, de heer S. W. Vis, Ds K. Kooistra en wethouder A. de Jonge, de laatste sprak namens de burgemeester, die verhinderd was aanwezig te zijn, een persoonlijk woord.

In de Gereformeerde kerk voerden het woord mevr. A. M. E. Dlkkers-Zeeman, de heer K. H. E. Ladestein. en Ds S. W. de Vries (Herv. predikant).

De bijeenkomsten spoorden aan tot bezinning en activiteit. We dwalen, aldus ds De Vries, In een doolhof rond. Niemand ziet uitkomst. Alleen de Christen kan wijzen op zijn geloof en daarmee velen van dienst zijn. Mevr. Dlkkers-Zeeman sprak over „Christus", de heer Ladestein bepaalde de toehoorders bij „Christus' Commando's''. <

In de Nederlands Hervormde kerk sprak mej. Strumphius eveneens over „Christus", terwijl de heer Vis daarna de aandacht vestigde op de idee „Campagne".

Medewerking aan de bijeenkomsten werd verleend door Gerrit Peuscher, orgel en Constant Stotljn, solo-hoboist van het Residentie-Orkest. Gespeeld werd het Concerto van A. 'Corelli en het Concerto opus 7 van T. Albinonl.

In de Gereformeerde kerk zong het Hervormd Kerkkoor onder leiding van de heer Andr. Batterlnk enige liederen, terwijl de heer A. Jansen het orgel bespeelde.

Apostolisch zijn dé medewerkers dus allemaal. Het apostolaat, een misbegrip van de doorbraak-lieden, is dus al aardig bezig, zich te propageeren: de gereformeerden Vliegen er wel in, tegenwoordig. Hengelosch Dagblad, 23 Mei j.l. gaf het lijstje.

Nog een aantal namen: (H. D. 25 Mei):

Vrijdagavond 8—10 uur: Samenkomst in de Grote Xent op het Stationsplein, waar een bonte rij van mensen een antwoord zal geven op de vraag: „Wat betekent Christus in mijn leven? " Uit de jeugd van Hengelo zullen spreken: Arie Schuiling, Corry Papenhuizen, fabrieksarbeidster, van der Velde, kantoorbediende, Gerrit Frijlink, modelmaker en Adri Staal, onderwijzeres. Verder: Ds Wiersinga, Geref. Predikant; Ds F. J. Pop, Directeur van „Kerk en Wereld" te Driebergen. Leiding: Ds M. Blom. Slotwoord Ds A. A. Hardenberg. Medewerking: Chr. Harmonie, Koor Gemeenschapsbond en Koor der Gemeente van Gedoopte Christenen. Toegang vrij.

Zaterdagavond 8 uur in de Gemeenteituin of bij ongunstig weer in de Grote Tent: samenkomst met medewerking van JO NOBEL, voordracht-kunstenaar, verschillende muziekkorpsen en padvindersgroepen. Concert en kampvuur. Toegang vrij.

Gereformeerd naast vrijzinnig hervormd dus. De padvindsters niet afwezig.

Dacht u, dat er een ware kerk was, die eeuwig blijven zou? Dat is maar zondagskost, en dat staat alleen maar in een ouwe belijdenis, die veel te oud is, om nog te gelden. Lees bl. 1 van de Circel Campagne Gids:

En nu wordt er in Hengelo een Cirkel-campagne gehouden.

Waarom? Om propaganda te maken voor één of meer van genoemde levensgebieden?

Nee, want al deze gebieden zijn slechts tijdelijk, ze zijn onderhevig aan grote wisselvalligheid en hebben een gebrekkig en vergankelijk middelpunt. Binnen al deze cirkels stuiten we op de menselijke onvolmaaktheid en neiging tot kwaad of op de menselijke beperktheid. En de dood veroorzaakt een definitief verdwijnen.

Waarom dan de Cirkel-campagne? Om de onbelangrijkheid en zinloosheid van, alle levensterreinen te propageren en zo actie te voeren tegen de cirkels? Dat óók niet. Want ons gezin, de school, kantoor, fabriek, het maatschappelijk, cultureel, politiek leven zijn wel van belang en hebben wèl zin — mits — we de éne Cirkel zien die alle andere kan omvatten, ze verenigt tot hogere eenheid 'en ze stelt in het licht van de eeuwigheid.

Het licht van de eeuwigheid. Met een-heid speelt men alles klaar. Gods Woord, dat is weet U het?

Dit artikel is van een hervormden dominee.

Op hem volgt een synodocratische:

Wij vragen Uw aandacht niet voor het woord van mensen, die misschien heel belangrijk zijn, die met een paar woorden voor' de radio de wereld kunnen doen beven en met een glimlach mlUloenen weer hoop geven voor het behoud van de vrede. Wij vragen Uw aandacht voor het Woord van God.

voor het Woord van God. Het is, omdat wij zelf een klank, een echo van deze stem gehoord hebben. Het is, omdat God dit van ons vraagt en wij niet anders kunnen.

Het is, omdat wij zelf iets hebben gezien van de levende kracht van dit woord van God. Wij leunen er tegen aan, zoals een kind zich tegen zijn Vader aanvlijt. Ja, we. mogen ei iets van weten, dat dit Woord van God ook Iets doet. Woorden zijn gewoonlijk zo goedkoop. Maar dit Woord Is de Daad. God spreekt en het is er! Gods spreken is te vergelijken met de daad van een 'Moeder, die haar ontroostbaar verdrietig kind naar zich toe trekt, op haar schoot zet en de tranen droogt.

De Barthiaan Prof. van Niftrik zegt, dat de kerk aan iedereen moet verkondigen: in Christus bent u uitverkoren. Dat blijkt zich aardig te verdragen met wat na den synodocratischen dominee weer een hervormde vertel-t:

De Cirkelcampagne doet dit met aandrang, omdat God U zo Uefheeft, dat Hij in Christus zichzelf speciaal voor U gegeven heeft en daarom nu op U wacht.

(ïod wacht dus. U zit met kerkkwesties ? Geen nood, hoor de Centrale Commissie, de C.C. van de C.C.C.:

Bezoekt daarom de kerken en samenkomsten, die er in heel Hengelo worden gehouden.

De Cirkelcampagne wil slechts het portaal zijn voor de kerk of de zaal van de groep, waar het Evangelie van Jezus Christus wordt verkondigd.

Wij vragen Uw aandacht voor de predikbeurten, die regelma-tig in het Hengelosch Dagblad worden gepubliceerd.

bliceerd. Aan deze Cirkelcampagne werken mede de Ned. Herv. Kerk, de Geref. Kerk, de Bapt. Gem., Gem. van Gedoopte Christenen, Leger des Hells, de Remonstrants Geref. Gem. en de Gemeenschaps Bond.

Alle kerken bevelen elkaar wederkeerig aan; Dordtsche Leerregels zijn dan ook wat anders dan Hengelosche Cirkellstralen:

Wij allemaal, ook de jongeren in Hengelo, leven dikwijls zo in het donlcer en we gaan, figuurlijk gesproken, ook op zoek naar de schakelaar. We weten dat er hier of daar licht moet zijn, maar waar, dat weten we niet. De boodschap die de kerken nu brengen wil je helpen het Ucht voor je leven te vinden. De kerken menen namelijk, dat ze weten waar je het knopje moet zoeken. Ze zullen je laten weten dat Christus het licht van deze wereld is, ook het licht voor jouw leven. Ze hopen dat ze je mogen helpen dat licht in je leven te ontsteken,

Deze dominee is dan ook vrijzinnig, en lid van de P.v.d.A. Wat zal hij blij zijn met de wederzijdsche aanbeveling van synodocraat en liberaal-barthiaan, remonstrant.

Er zijn nog roomschen in Nederland. Binnenkort zijn ze ons allemaal de baas. Die roomschen krijgen ook een beurt:

Aan Onze Rooms-Katholieke Medeburgers

Wij hebben met dit blad en ook met onze actie geen enkele anti-Rooms-Katholieke bedoeling.

Integendeel, we zijn er van overtuigd, dat Uw kerk denzelfden God wil dienen als wij en van het kruis er. het offer van denzelfden Christus wil getuigen als onze Campagne, hierin weten we ons — ondanks alle verschil — gelukkig één, één in het allerheiUgst geloof.

Het spijt ons zeer, dat Uw kerk door veel eigen actie het-deelnemen aan deze Campagne niet kon overwegen.

Wij kunnen echter moeilijk voorkomen, dat het blad ook bij U wordt bezorgd. Wilt U ons blad lezen, dan zult U ons daarmee uiteraard een groot genoegen doen. Wij hebben o.i. alles vermeden wat U zou kimnen kwetsen In Uw godsdienstige gevoelens. Wij richten ons echter in de eerste plaats tot hen, die zich nog niet hebben verzameld binnen den Cirkel rond Christus en Zijn reddend Kruisoffer.

De Centrale Commissie.

„We hebben u niet gekwetst". We hebben alleen maar ds Smitt van Hengelo zien schorsen, maar de synodocratische dominee kan dat wel een paar dagen verzwijgen. De C.C. trekt zich van die apartigheid van den synodocratischen dominee niets aan; als hij maar meedoet.

Het Leger des Heils is óók present:

Ja, volkomen redt de Heer!

Dit is ook voor U, O, geloof het nu V Jezus redt volkomen U.

Wilt u weten, wat die „Cirkel" beteekent? Let dan goed op:

De ontwerper heeft zich door de volgende gedachte laten lelden:

1. De enige redding uit de algemene nood en chaos voor de gehele mensheid ligt besloten in de uiteindelijke erkenning door allen, dat alleen Christus daartoe de weg opent.

De naam Christus werd daarom een Centrale plaats gegeven.

2. En in het werk van Christus krijgt het kruis de centrale plaats, het kruis, dat Hij gedragen heeft naar Golgotha, tot redding van alle mensen.

Het kruis werd daartoe mede centraal gesteld. Christus en het kruis zijn daarom als van elkander onafscheidbaar ineengemeugd.

Om Hem te volgen zal de mensheid bereid moeten zijn ook eigen kruis op te nemen.

3. De mensheid, die zich op de Cirkelvormige aardbol beweegt, werd en wordt door Christus steeds uitgenodigd Hem te volgen en tot Hem te komen.

4. De mensheid dient daartoe het oog op Hem te richten. Die in de figuur het Centrale, punt vormt.

5. Een gedeelte der mensheid heeft Hem aanvaara en heeft zich reeds rondom Hem verzameld binnen de Cirkel, symbolisch voorgesteld door de linker blauwe helft van die cirkel.

Het Hemelse blauw omringt hen.

6. Een ander gedeelte der mensen is zoekende of twijfelende en afkerig, en bevindt zich In de rechter halve cirkel tussen de blauwe lijnen en de onveilige rode stippellijn.

Deze mensen kunnen twee kanten uit, hetzij door de vele openingen van de rode stippellijn naar buiten tot de Anti-Clrrlst (want wijd is de poort en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er die door dezelve ingaan), hetzij door de smalle opening der blauwe lijnen naar binnen tot Christus, de veilige haven (want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die denzelven vinden).

7. De Cirkel-Campagne heeft ten doel de zoekenden en de verdwaalden de weg tot Christus te wijzen. Het zou daarbij zover moeten kunnen komen, dat ook de beide laatste groepen de weg, die tot het leven leidt, vinden en zich verzamelen binnen de blauwe lijnen van de rechter cirkel-helft om zich daar met de eerste groep te scharen rondom Christus.

8. Dan zou de cirkel gesloten kunnen worden en de volheid van het Hemelse blauw kunnen worden aangedikt ook voor de rechter helft van de cirkel.

9. Dan zou Gods Koninkrijk op aarde kmmen komen, want Christus alleen is: de Weg, de Waarheid en het Leven.

10. Daarom Hengelo: Hoort Gods Woord.

Verzamelt U binnen de Cirkel in de veilige haven rondom Christus.

De remonstrant zal daar zich in kunnen vinden, algeheel.

U is tegen de bioscoop? Ouderwetsche nonsens. Lees wat de gezamenlijke apostelen aan Hengelo ter bekeering aanbieden:

Van Vrijdag 19 tot en met 25 Mei a.s. dus juist in onze Cirkel-Campagne draait in Cinema Palace de film „Verloren Grenzen".

Wij willen hier even de aandacht van de lezers en lezeressen op deze film vestigen.

Er! zullen onder U zijn, die nog eens even goed kijken, of zij dit wel goed gelezen hebben: in een blad, uitgegeven door de kerken een aankondiging voor een film?

Ja, U hebt het goed gelezen! 't Gaat om de aankondiging van een film, maar speciaal voor deze film, nietvan elke film. Wij kunnen niet zonder meer het zien van alles wat de bioscopen brengen toejuichen. Te veel films zijn met de woorden van mijn oude leermeester Prof. Aalders van Groningen niet meer dan „een kapitalistische uitbuiting van de lagere instincten van ons volk".

Toch zou ik willen, dat velen deze film gingen zien.

De film is tégen de slagboomen. En dus vóór de doorbraak. Welnu:

Er wordt ook in Hengelo geleden in vele gezinnen door ouderen en jongeren, omdat er overal slagbomen zijn neergelaten.

Hetgeen in Keenham gebeurde kan ook In Hengelo plaats grijpen. Ook hier kimnen de grenzen worden overschreden en de slagbomen tussen mensen, groepen, standen en rassen worden neergehaald.

Want nog eens: de oplossing is niet die van een auteur of een regisseur, zij is niet ontsproten aan menselijke fantasie, maar zij is werkelijk, ervaren door mensen van elke tijd en plaats. Daar wordt in Keenham geluisterd naar Hem, Die trlonafantelijk alle grenzen overschreden heeft en tot ons kwam, Die de oplossing bracht van al onze nood en Die het ons leren wil om achter hem aan slagbomen neer te halen en grenzen te slechten. Hengelo, luistert ook in deze film naar Hem!

Denkt U aan de nabespreking van deze film. Donderdagavond 25 Mei, 9. uur, in de bioscoopzaal van Cinema Palace?

U kunt daar komen met Uw vragen en opmerkingen over deze film. De leiding van dit gesprek is in goede handen bij Mr A. W. Kist van Driebergen.

De bioscoopdirectie spint bij de bekeeringsactie der doorbraaklieden ook al garen: zie de advertentie:

CINEMA PALACE

HENGELO

Brengt vanaf VRIJDAG 19 MEI de veelbesproken film

VERLOREN GRENZEN

(LOST BOUNDARIES)

Een felle aanklacht tegen de Neger-Discriminatie in Amerika.

Was u kerksch? Dan moet u zich even de wsiarheid laten zeggen: zelfgenoegzame, „vrome"! Lees:

MUN BUURMAN.

Mijn buurman is een mens, hij leeft zijn eigen leven. Ik zie hem 's morgens vaak, hij gaat dan naar 't kajitoor. Hij komt voorbij mijn raam en licht zijn hoed heel even Ik knik beleefd terug, daar ben je buurïnan voor.

Mijn buurman houdt van sport, zo Zondags na het eten. Ik zit dan voor het raam en lees het Zondagsblad. Passeert hij met zijn vrouw, hij zal geen match vergeten. Hij groet mij joviaal en ik, ik mompel wat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 juni 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 juni 1950

De Reformatie | 8 Pagina's