GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Drammels goed weten"!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Drammels goed weten"!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reeds enkele malen wezen we op een tastbare dwaasheid, ons in de mond gelegd door buitenstaanders, naar aanleiding van. een détail in een — door ons niet gegeven — slot van een verslagje van onze jongste Schooldagrede. Het blijkt, dat ds Boeijinga (Haarlem) ook al onder de „consequentie"-trekkers hoort.

Ds Boeijinga brengt een nieuw verhaaltje: mijn Sohooldagrede moest dienen om leden , , hunner" (blijkbaar zijn de onze bedoeld, K. S.) , , oni leden hunner kerken te intimideren toch niet weg te lopen uit de hemel hunner kerken"!

kerken"! Welzo. Intussen hebben we geen mens geïntimideerd (!), om toch niet weg te lopen. We hebben alleen maar gezegd, dat. we niet de mensen weg moesten jagen, b.v. door ijver-zonder-verstand. Bijvoorbeeld, als in 1944, toen men om dwaze bindingen mensen wegjoeg.

Ds Boeijinga knoopt aan deze eerste een tweede vergissing vast, door te vertellen, dat van die paar regels, die hij citeerde, , , de kop" van mij zou zijn geweest, en , , de staart" van een ander. Alweer mis. Ik zei duidelijk: dat VERSLAG in „De Reformatie" is in de „kop" een weergave van wat ik, vóór de samenkomst op verzoek van een Kamper journalist, heb getikt als saamvatting van wat ik van plan was te zeggen; en die „staart" die

heeft een ander er aan gedraaid, en aan De Ref. gezonden.

Een. derde misverstand van ds B. is, dat hij zich een mythische K. S. denkt, bij wie „zo goed als niets aan zijn ogen ontsnapt". Och arme: hoe al die onzin je vervelen kan.

Nu zit ds Boeijinga nog met een benauwende vraag: wat heeft K. S. dèn wèl gezegd? „Prof. Schilder weet zelf", aldus ds Boeijinga, „natuurlijk drommels goed wat hij ten opzicht van die betvpiste uitdrukldng heeft gezegd". Hij voegt aan deze tendentieus aandoende verzekering een wéns toe: „laten we dan maar hopen, dat we dit nog te horen krijgen".

Nu dat kan. Ds Boeijinga wil blijkbaar zijn lezers laten meeleven met een gedeelte van onze Schooldag. Best! Zaait aan alle wateren.

Al staat geen letter van die speech op papier, ik kan ze ds Boeijinga toch letter voor letter laten horen. Een aardige jonge man namelijk kwam, op die Schooldag bij mij logerende, op de lumineuze Idee, een wire recorder te brengen naar het bijgebouw van de Nieuwe Kerk te Kampen. Daar was n.l. een luidspreker aangebracht voor de lieden, die in het gebouw niet meer konden. Hij heeft daarmee alles op een draad opgenomen. Ik heb diezelfde dag, vé, n die draad, nog het begin van de speech weer horen afdfaaien. De beruchte staart nog niet: de klok sloeg. Op 't ogenblik is de draad — kop èn staart — in Rotterdam. Maar de spoel komt, als ik het vraag, dadelijk wel terug. Als nu ds B. eens bij mij op visite komt? Hiij mag de pedaal van 't toestel zelf bedienen; hij kan dan woord voor woord zelf optekenen. Hij mag het apparaat ook wel meekrijgen, om op zijn preekstoel voor de kerkbodelezers, - vereend in een weekvergadering, te zetten; dat zal wel klinken in die Kloppersingelkerk. Ds B. kan dus de tekst van a tot z krijgen. Al zijn lezers zullen dan „drommels goed" de werkelijkheid weten. Maar ik heb één conditie: het hééle staartgeval — naar de wens Immers zijns harten — opnemen in zijn kerkbode. En dan niet verder zeuren, maar bewijzen, dat wat ik zei, strijdt met Gods Woord, of de kerkenorde, of zelfs met de rapportjes van dr D. Nauta. Want, onder ons gezegd: ik meen, dat mijn redenering, die tegen valse binding, of zeUs maar onvoorzichtig drijven, waarschuwde, precies naar de mening der H.H. Boeijinga en Nauta en Rldderbos (J., H. N., etc.) was. Die zeggen het immers ook?

Alleen voegen zü eraan toe: , , maar ÓNZB binding was góéd voor God". En op dat punt zeg ik nog steeds: o nee. K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 november 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

„Drammels goed weten

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 24 november 1951

De Reformatie | 8 Pagina's