GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 308

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 308

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

M A S K MAKELAARS

IN ASSURANTIËN

als U verzekerd wilt zijn

matiek religie-wetenschap komt dit sterk naar voren. Vrijwel alle bewegingen leggen er de nadruk op, dat wat zij te bieden hebben, geen religie is, maar wetenschap. Voor de gemiddelde Europeaan is religie een kwestie van geloven, waarbij geloven wordt aangevoeld als het aannemen van allerlei feiten, opvattingen, mythologiën en overtuigingen die op geen enkele manier objectief zijn te controleren. Er is geen zekere garantie, dat het waar is wat men gelooft. In de Indische religies is het meestal geheel anders. Alles is concreet een ervaarbaar: er gebeurt iets, men voelt verandering naar lichaam en geest en het is concreet. De makrobiotiek verandert de mens door diëten, de yoga door de oefeningen, de transcendente meditatie door de mantraherhaling, de 3HO door de kundalini-yoga. De geestelijke vooruitgang is te meten.

bij alle bewegingen even fundamenteel. De makrobiotiek verzet zich fel tegen de slechte eetgewoontes van het westen en de kunstmatige landbouw; de hatha-yoga richt de kritiek vooral op het verkeerde gebruik van lichaam en adem; de 3HO biedt een alternatief voor seksuele losbandigheid en rigiditeit; de Transcendente Meditatie speelt in op de geestelijke onrust, spanningen en vermoeidheden waar de westerse mens onder lijdt en Hare Krishna kritiseert de zelfzucht en het rationalisme van de westerling. 'Veel jongeren van de subkultuur kunnen zich hierin vinden en aanvaarden van ganser

Geen onderzoek G R O N I N G E N LAAN VAN DE VREDE 1 TELEFOON

050-255866

R O T T E R D A M W E S T E R S I N G E L 93 TELEFOON 010-362022

Algemeen Assurantiekantoor

ALLE VERZEKERINGEN FINANCIERINGEN HYPOTHEKEN Batavierenplantsoen 11 HAARLEM Tel. 023 - 37 22 82 Speciale regeling voor ACADEMICI Vraag vrijblijvend inlichtingen over onze specifieke Ziektekostenverzekering met zeer aantrekkelijke condities. Autoverzekeringen met regelingen betreffende de premie voor AMBTENAREN! Financieringen van artsenpraktijken in 110% Hypotheek der taxatiewaarden van woonhuizen. Indien gewenst sturen wij U scliriftelijl<e offerten zonder verplichtingen.

10

Dit meet- en ervaarbare maakt, dat men zich in de sfeer van de wetenschap dan van de religie thuisvoelt 'en dit', zo schreef dr. Kranenborg, 'wordt niet alleen veroorzaakt door de verwarring inzake definiëring van wat wetenschap en wat geloof is, maar ook omdat in het westen de band tussen religie en wetenschap vrijwel afwezig is. Teveel heeft de religie zich laten drukken in de hoek, waar nog dingen overbleven die wetenschappelijk niet verklaarbaar waren, terwijl te weinig gebruik werd gemaakt van hetgeen door de wetenschappen was ontdekt. Misschien dat een vals begrip van 'heiligheid' dit heeft doen ontstaan, omdat men meende dat 'goddelijke' zaken niet met menselijke middelen onderzocht mochten worden zodat, wanneer er iets wetenschappelijkonderzocht was, het niet meer tot geloof gerekend kon worden. Het is dan ook opvallend dat er vanuit christelijke kring zo weinig geanaliseerd is wat er lichamelijk gebeurde in de mystiek.' Tenslotte speelt de voorstelling van God bij elke beweging een grote rol, al vat men over het algemeen het woord God onpersoonlijk op, zodat het kan worden vervangen door andere begrippen ('clear light', nirvana, satori, kegte, de Absolute Stilte, de Ene). God is het hoogste dat een mens kan bereiken en het hoogste dat een mens kan bereiken is God.

Negatief Over de plaats die de oosterse religies van de subkultuur innemen in de westerse kuituur waarin ze zich manifesteren merkte dr. Kranenborg in zijn proefschrift allereerst op, dat de relatie tot de westerse maatschappij negatief is, al is de kritiek die erop wordt uitgeoefend niet

Hare Krishna-tempel

harte één van de religieuze groepen, doch ze zijn in deze aanhankelijkheid aan het oosten even massief als in hun kritiek op het westen. Het kritische vermogen ten aanzien van India ontbreekt en alles wordt kritiekloos aanvaard.'

Alternatief We zullen de grote belangstelling voor en de invloed van India niet direkt kunnen verklaren uit een superioriteit van het oosten, noch uit een inferioriteit van het westen, doch vooral hieruit, dat voor velen de westerse kuituur heeft afgedaan en het oosten en met name India het enige alternatief is. Wanneer er één alternatieve keuze is, kan men zich niet de luxe veroorloven om, wanneer men de eigen kuituur aan een zeer kritisch onderzoek onderwerpt, deze alternatieve kuituur ook op een soortgelijke wijze te analyseren. In het zoeken naar eenvoud, mysterie, natuurlijkheid en gevoel, aspekten die in het westen te weinig aanwezig zijn, lijkt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 308

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's