GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 140

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Baardige reuzen

M A S K MAKELAARS

IN

ASSURANTIËN

als U verzekerd wilt zijn

G R O N I N G E N LAAN VAN DE VREDE 1 TELEFOON

050-255866

R O T T E R D A M W E S T E R S I N G E L 93 TELEFOON 010-362022

moe? bto-. fungin lusteloos?

versterkingswijn geeft nieuwe energie

verkrijgbaar bij apotheker en drogist

34

•lll!II.I.U„tf.!.!l

schept de stront van de weg en deponeert die in de berm. De vrouwen die de hoge opstap van de 4-wielige rijtuigjes maken, hoeven zich er niet om te bekommeren dat een onverlaat een blik onder de rokken werpt, want die hangen tot over de enkels. Ook wij gaan verder. Iedereen heeft een groet of een hartelijk gebaar voor ons als we passeren. Vriendelijkheid en opgewektheid zijn doorgaans de kenmerken van het type mensen dat dit aardse bestaan als een kommervolle maar te overkomen tussenfase opvat.

Tegenstelling Op de terugweg praten we nog wat na over deze eigenaardige zogenoemde preconsumptie bestaanswijze, waarmee we hier in het ongeveer 1000 inwoners, tellende Kalona vluchtig in aanraking kwamen en die in scherpe tegenstelling staat met wat wij ervan maken. Zo zitten we een halfuurtje later met een gekoeld biertje in de hand voor de tv enigszins onwennig tegen de rest van de wereld aan te kijken. In eerste instantie zou je de simpele en ongecompliceerde levenswijze van de Amish met hun eeuwenoude tradities voor willen houden aan de alternatieve leefgemeenschappen die hier in Amerika, zoals de communes van Arizona en New Mexico, als paddestoelen uit de grond opschoten maar die na korte tijd slechts moeizaam in stand te houden bleken te zijn. Onder deze laatste groeperingen van voornamelijk jonge mensen leeft dikwijls ook een soort van geloofsovertuiging, zij het profaner, zonder dat er logge kerkinstituten aan te pas komen. Men zoekt de warmte van en de solidariteit in de sociale relaties (liefde!) die onontbeerlijk voor het optimale functio-

neren der persoonlijkheid worden geacht, elementen waaraan het schort in onze westerse samenleving. Hierbij moet worden aangetekend dat de Amerikaanse communes de grootste aantrekkingskracht op dat gedeelte van de jeugd heeft, dat na jaren van nietsdoen op de highschools plotseling een felle aanhoudende tegenwind moet trotseren. Dit is het competatieve en agressieve karakter van de Amerikaanse samenleving, waarmee de jeugd gedurende de college- en universiteitopleiding wordt geconfronteerd. Later verandert dat niet meer. Het grote verschil met de Amish-gelovigen is dat deze laatste helemaal geen kennis met de andere wereld hebben opgedaan. Per definitie niet. Ze weten al op voorhand dat die wereld niet deugt.

Verklaringen De eerste verklaring gaat terug tot 24 februari 1572. Ze is geformuleerd door de ex-monnik Michael Sattler die tot de Zwitserse Anabaptisten was overgegaan, een godsdienstige groepering waaraan de Amish zich oorspronkelijk nauw verwant voelden. In de zogenaamde Schleitheimartikelen is deze geloofsbelijdenis neergelegd: 'We behoren ons af te scheiden van het slechte en het kwade dat de duivel in de wereld bracht, eenvoudig in die zin dat we daarmee geen omgang zullen hebben of daarin op zullen gaan . . . Voor ons dan is het gebod van de Heer duidelijk, wanneer Hij ons oproept ons van het kwade af te zonderen.' De tweede boodschap werd uitgesproken op de Algemene Conferentie van de Mennonieten (Doopsgezinden) te 1921 op wier voorgeschiedenis de Amish eveneens teruggrijpen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's