GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 88

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

werd meegedaan. Zo ging bijv. de weduwe van Joseph Smith naar Independence CMontanaj waar haar zoon Kerk President geworden is van de gereformeerde kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Samen met 3 andere splinters bestaat deze kerk nog .steeds (200.000 leden). Onverdraagzaamheid jegens elkaar maar ook jegens anderen. Dat laatste was ook Sir Arthur Conan Doyle, de geestelijke vader van Sherlock Holmes, opgevallen. In 'A study in scarlet' (Een .studie in rood), 1887, waarin de beroemde detective voor het eerst op het toneel van de misdaad verschijnt lezen we dat de profeet Brigham Young op zijn tocht naar het Grote Zoutmeer de pionier John Ferrier, de uitputting nabij, pas de helpende hand biedt als hij onvoorwaardelijk het geloof van het Mormonendom omhelst. Voor John Ferrier beginnen de problemen echter pas goed als het dochtertje Lucy, dat hij bij zich had, een huwbaar meisje wordt.

Veelwijverij Alleen mannen van zeer hoog gehalte is het toegestaan een meervoudig huwelijksleven te leiden. Zo zouden tussen 1850 en 1892 (het jaar van de officiële intrekking) slechts 3% van de families erbij betrokken geweest zijn. Maar wat wil je met apostelen als Heber C. Kemball die 100 vaarsen had, zoals hij de vrouwen in zijn preken noemde. En vanwege het tekort gaat de profeet zelf, Brigham Young, bij de vader van het halsstarrige meisje op bezoek en houdt hem de 13e regel van Joseph Smith's wetboek voor: 'Ieder meisje van het ware geloof trouwe met één van de uitverkorenen want als zij een ongelovige zou huwen zou zij een ernstige zonde begaan.' Onder dwang moet Lucy uiteindelijk de ervaring worden bijgebracht dat 'een Mormonenechtgenoot al die moeders hetzelfde profijt geeft als deze aan de familie onder een monogame relatie gegeven zou hebben'. Maar jaren later is de wraak van haar minnaar er niet minder om en brengt zelfs Sherlock Holmes in verlegenheid. Men kan er alleen maar naar gissen waarom de Mormonen zo hebben vastgehouden aan deze Oudtestamentische huwelijksgewoonte die de kerk van Salt Lake City bijna vernietigd heeft. Regelmatig duikt in hun geschriften op dat kinderen uit poligame huwelijken mentaal en fysiek superieur zouden zijn. En dit soort gedachten spreekt de Mormonen mateloos aan. Het is dit mengelmoes van geloof en proefondervindelijke ervaring dat kenmerkend is voor de mentaliteit van deze kerk. Mijns inziens.

nentale spoorlijn (1869) doet de rest - moeten zij zich meer richten naar de gewoonten en regels die in de overige steden van de toenmalige Union gelden. In 1862 komt de antibigamiewet erdoor waaraan na veel strubbelingen in 1882 het Hoogste Gerechtshof zijn fiat geeft. Maar pas in 1887, onder het kerkpresidentschap van John Tailor, slaat de wet (de Edmunds Tucker act) hard toe. Bijna alle kerkleiders verdwijnen in de gevangenis, de scheiding van kerk en staat wordt een feit en het enorme bezit van de kerk, waaronder land, spoorwegen en fabrieken, wordt verbeurd verklaard. Om de ontredderde leden van de kerk weer in saamhorigheid achter zich te krijgen moet de volgende kerkpresident, de ruim in de 80 zijnde Wilford Woodruff; een op de achtergrond geraakt artikel des geloofs (nummer 12) verkondigen: We geloven dat we onderworpen zijn aan koningen, presidenten, magistraten en wetgevers en wij gehoorzamen, eerbiedigen en volgen de wet. Op 4 januari 1896 wordt Utah opgenomen onder de Verenigde Staten van Amerika en Wilford Woodruff bidt dat God de president en zijn kabinet zal zegenen en prijst de politieke vrijheden van Amerika.

Mormonen nu Vier miljoen leden, waarvan 75% buiten Utah leeft. De missie bloeit. Dank zij de inspanning der Mormonen is Utah één van de welvarendste Staten van Amerika geworden.

Het einde der veelwijverij Naarmate de Mormonen meer uit het isolement aan de oever van het Grote Zoutmeer worden gehaald - de stroom van binnenvallende zilver- en goudzoekers; de transconti11.000 pijpen

34

Door een uitgekiend bevloeiingssysteem is de vallei langs Great Salt Lake een 'hoorn van overvloed' geworden. En voor de nakomelingen der goud- en zilverdelvers is er uranium (tussen Colorado en San Juan River), koper- en ijzererts ten noorden van Utah Lake en kolenmijnen in de buurt van Price. Een goed leven hier staat een goed leven na de dood niet in de weg, luidt één van de anti-calvinistische stelregels der Mormonen. Zo verschilt het genoegzame leven van de inwoners van Salt Lake City niet noemenswaardig van dat in andere Amerikaanse steden. In café Big Joe, waar ik enige aantekeningen zit te maken, zit een achterdeur voor de Mormonen die niet verondersteld worden koffie, tabak en alcohol te gebruiken. En de intolerantie: Hun macht hier is zo groot dat ze verdraagzaam kunnen zijn, meent iemand aan de bar. Wel moet je Heilige der Laatste Dagen zijn om de top te bereiken. Maar dat geldt in Amerika voor meer plaatsen en kerken. Vrouwen die weigeren de weg van het moederschap op te gaan, volgen de influisteringen van de duivel. En ook dat hoor je wel meer. Buitenstaanders vragen zich af hoe je met een 11.000 pijpen tellend orgel, een kerkcomputer en kleurenfilms de eenvoud van de vroeg-Christelijke gemeenten kan handhaven. Daar staat tegenover: doop door onderdompeling, het lekepriesterschap, 12 levende apostelen en een profeet-is-kerk-president. De onvoltallige Apostelvergadering vult zich bij coöptatie aan. Maar de Mormonen geven er de voorkeur aan te zeggen dat na veel inspiratie en gebed ieder - zonder wederzijdse beïnvloeding - dezelfde naam op het stembriefje schrijft. Wat de computer betreft, het leven van de hele familie zet 2^ch na de dood in dezelfde trant voort. De kerk is groot geworden en sommige familieleden kunnen buiten hun schuld niet in aanraking gekomen zijn met de leer. Dit vraagt a.h.w. om een behoorlijk registratiesysteem. Zwarte stambomen komen niet voor op de formats van de IBM computer. Daar zit de bloedkwestie tussen, zo hoor ik later van een Nederlandse Mormoon. Kunnen ze zalig worden? Hij weet het niet; een theologische kwestie. Er zijn plaatsen in de wereld, waar je op grond van huidskleur in je dagelijkse bestaan gediscrimineerd wordt maar waar je in het hiernamaals dezelfde kansen hebt. Bij de Mormonen lijkt de volgorde verwisseld te zijn. Zondag 21 oktober. Via de 80N steek ik de grens met Idaho over. Links van mij bevindt zich nog steeds de bleke kustlijn van Great Salt Lake dat door indamping langzaam maar zeker in een veld van Akali zal overgaan. Het pekelgarnaaltje verdwijnt. En de Mormonen (rotsvast geloof; Angelsaksische taaiheid)? Er zou een wonder moeten gebeuren om ze weg te krijgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's