GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 143

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 143

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

Voorzichtig rijdend over stille landweggetjes

Amish het pleit voorlopig gewonnen, zoals in Wisconsin. Het Hoogste Gerechtshof der Verenigde Staten stelde in juli 1972 dat de staat de in de grondwet verankerde vrije uitoefening van de religieuze overtuiging in gevaar bracht, indien deze de Amish-kinderen af zou dwingen de highschool te bezoeken. Er was geen aantoonbaar dwingende behoefte van de staat om te interfereren met de traditionele religieuze manier van leven der Amish. Ook gaf het niveau van de door hen zelf ter hand genomen opvoeding en onderwijs voldoende garanties voor het geval een kind later elders aan de slag zou willen gaan. Ik wil er aan toevoegen dat de kwestie van de vrije religieuze keuze van het kind, waar het hof ook over dient te waken, nog niet aan de orde is geweest. Maar dat komt onherroepelijk.

magazine

dreigingen bloot. Dat vindt sinds kort zijn oorzaak in het bestaan van de uniforme leerplichtwet die door het overgrote deel der Amerikaanse bevolking als een noodzakelijk goed wordt beschouwd.

Schoolstrijd De wet stelt dat de kinderen verplicht zijn tot een bepaalde leeftijd de openbare highschool te bezoeken, tenzij de gemeenschap eigen equivalente scholen sticht die dan wel onder de overheidsinspectie vallen. Het idee dat hun kinderen middels het openbare onderwijs met de verderfelijke

Onzelcere toel(omst

Als kleine volwassenen uitgedost

wereld worden geconfronteerd, vervult de Amish met afgrijzen. Ze betogen dat er in dit land ooit vrijheid van godsdienst was, ja dat deze vrijheid hun was gegarandeerd toen ze massaal naar de Verenigde Staten emigreerden. En hun godsdienst is ondenkbaar zonder de traditionele levensstijl, waarin ze hun kinderen zelf wel kunnen opvoeden. Ook de tegenpartij moet toegeven dat die eigen opvoeding, pok in de zin van beroepsonderwijs in de agrarische sector, niets te wensen overlaat. Maar in een uitspraak van het Hoogste Gerechtshof van 1971, waar de zaak van de Old Order Amish uiteindelijk diende, wordt nog eens beklemtoond dat elk kind met een Amerikaans Staatsburgerschap dezelfde rechten tot onderwijs heeft en dat het, om iets van het leven in de Amerikaanse samenleving terecht te brengen, dezelfde aanvangskansen moet krijgen, zoals dat alleen na gevorderde schoolopleiding mogelijk is. Verder, echte religieuze vrijheid houdt in, dat kinderen op een zekere leeftijd

de keuze van richting gelaten moet worden. Ook kinderen van de Amish. Het kan zelfs zijn dat er dan met de opvattingen der ouders gebroken wordt.

Verwarring Enkele gemeenten hebben water bij de wijn gedaan en in hun dorpen highschools gebouwd. Ergens in Ohio - waar bepaalde verordeningen voor schoolkinderenvervoer gelden - houdt de Amish-gemeenschap zelfs een in het zwart geschilderde huifkar op de weg om de kinderen van en naar school te halen en brengen. Maar er zijn Amish-bisschoppen die in hun strijd voor godsdienst- en opvoedingsvrijheid de gevangenis willen trotseren, waarmee hun voorvaderen zo dikwijls in aanraking gekomen zijn. Er gaan ook stemmen op wederom te emigreren. Het is niet de eerste keer in hun geschiedenis. Braziliƫ, Honduras, in ruil voor democratisch Noord-Amerika, waar geen plaats meer voor hen schijnt te zijn. In weer andere staten hebben Old Order

Zo zijn de - vooral Old Order - Amish met hun traditionele leefwijze, hun strenge regels en wetten in de verdediging gedrongen. En hun motieven staan diametraal op die van de leden der alternatieve leefgemeenschappen, waar men aan de American way of life tracht te ontsnappen en iets nieuws uitprobeert. Ook maken de Amish geen stencils, undergroundbladen of anderszins propaganda. Noch bedrijven ze missie of zending. Iemand die eenmaal met de zondige wereld en zijn bedriegelijke verleidingen in aanraking is gekomen, is reddeloos. Dat houdt niet in, dat ze niet met hem te doen hebben. Hun helpende hand reikt tot buiten hun eigen gemeenschappen hun offervaardigheid is groot. Het zou jammer zijn als er voor deze eenvoudige hoogstaande mensen in deze maatschappij geen plaats meer is. En - laten we wel wezen - wie is er van overtuigd dat, ondanks al het gepraat van de gerechtelijke macht, het Amerikaanse onderwijs volkomen gevrijwaard is van alle vormen van indoctrinatie en verheerlijking van de Amerikaanse Droom?

Enige literatuur 1. The story of the Mennonites door C. Henry Smith 1950 Mennonite Publication Office Newton Kansas V.S. 2. Amish education and religious Freedom. The problems of old religions, door Glenn D, Everett. in: Christianity today Juni, 9, 1972. Volume XVI Number 18. 3. Die Mennoniten door Hans-Jiirgen Goertz, 1971. In de serie Die Kirchen der Welt. Evangelisches Verlagswerk, Stuttgart. 37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 143

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's