GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 198

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

verschillen. In de jongeren-centra komen meestal jongeren met een middle-classachtergrond, met andere culturele behoeften, dan de jongeren uit 'lagere' sociale lagen. De ene groep leest bij wijze van spreken 'Aloha'; de andere 'Muziek Express'. Dat harmonieert niet. We zijn nu aan het ontdekken dat we af moeten van alles maar met elkaar te willen harmoniëren.'

Invloed

politieke partijen, democratisering, nieuwe bestuursvormen, sociaaleconomiscii beleid, woningbouw . . . REGEREN - REAGEREN een cursus burgerschapskunde 40 schriftelijke lessen voor f 25,partijen en partijstelsels, volksvertegenwoordigers, jeciit en rechtspraak, gemeente en provincie, milieubeheer. . . POLITIEK BEKEKEN een oriënteringscursus 12 schriftelijke lessen + documentatie voor f 9,50 ontwikkelingshulp, kolonialisme, bewapeningswedloop, bevolkingsexplosie, internationale samenwerking . . WERELD OP HANDEN een cursus over ontvi/ikkelingssamenwerking 10 schriftelijke lessen + documentatie voor f 10,-(i.s.m. NOVIB) het raadlidmaatschap, de begroting, ruimtelijke ordening, subsidieregelingen, gewestvorming . . . DE GEMEENTERAAD een cursus gemeentepolitiek 23 schriftelijke lessen voor f 20,Wet op de ondernemingsraden, vergadertechniek, bedrijfseconomie, de vakbeweging, sociale verzekeringen, personeelsbeleid . . . DE ONDERNEMINGSRAAD een cursus voor ondernemingsraadleden 34 schriftelijke lessen voor f 27,50 Vraag nog heden een folder voor nadere inlichtingen onder vermelding van de letters VU bij STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel. (01710) 46803

40

Het streven gaat nu de richting op van het steunen van groepen die zich hebben gevormd en hen te helpen bij het articuleren van hun wensen. Dat blijkt in eerste instantie vaak ruimte te zijn. In een aantal gevallen kon in die behoefte worden voorzien. Maar daarmee beschouwt de hulpverlener zijn taak niet als beëindigd. 'De vraag die dan moet worden gesteld luidt: wat wil je met die mensen bereiken. Het sociaal-pedagogisch en andragogisch werk bestaat er ook uit, dat je wilt streven naar mensen die mondig zijn, maar dan wel op een manier dat ze tevens in staat zijn om invloed te kunnen uitoefenen op hun omgeving. De pedagogiek is er vaak ten onrechte van uit gegaan dat mondige mensen vanzelf wel in staat zouden zijn invloed te doen gelden. Dat blijkt in de praktijk vaak niet op te gaan. Voor zo'n 'Aloha-groep' wel, die kunnen het meestal wel versieren. Maar voor werkende jongeren ligt dat totaal anders. In plaats van hun een cultuur op te dringen waarin ze zich niet senang voelen, lijkt het verstandiger hen eerst hun positie in de samenleving duidelijk te doen worden. Vandaar zal dan misschien invloed kunnen worden uitgeoefend op de verbanden waar zij speciaal mee te maken hebben. Dat zal een zwaar proces zijn en zonder harde politieke actie zal er niets gebeuren, maar als alleen de politici het moeten doen, zonder achterban verandert er evenmin iets'.

Contact Gaapt er niet een soortgelijke culturele kloof tussen welzijnswerkers en de jongeren voor wie zij werken? 'Ja, veel werkers zitten inderdaad met de vraag of er überhaupt contact mogelijk is. Ook bij sommigen in Manchester was dat het geval. Er is weinig in het algemeen over te zeggen. De één lukt het na verloop van tijd het vertrouwen te winnen; de ander slaagt daar niet in, omdat hij een andere taal spreekt en - vanuit de jongeren gezien - andere normen aanlegt. In zo'n centrum wordt ook wel gezegd: jullie zijn toch anders. Voor wat het werken met de zwerf-groepen (het zgn. street-work) betreft, bestaan er twee opvattingen. Volgens de eerste moeten de werkers bij voorkeur

uit dezelfde cultuur als de jongeren komen; volgens de tweede kunnen het ook afgestudeerden aan de sociale academie zijn, mits die ervan hebben blijk gegeven, gemakkelijk contacten te kunnen aangaan. Het blijkt alle twee te kunnen.' Voeren werkers en onderzoekers niet een geweldige pretentie? Wie zijn zij dat ze zus of zo, met deze of gene groep zouden willen? Drs. Hazekamp gaf op zo'n vraag te kennen dat deze kwesties voortdurend spelen op de achtergrond. Voortdurend vraagt men zich af of wat men bezig is te doen in overeenstemming is met wat de jongeren aan wensen kenbaar hebben gemaakt; waar zij - de werkers - zelf staan en is men bezig zich te verantwoorden. 'In het verleden hebben de hulpverleners, met name bij het werken met zwervende groepen en daklozen, zich nooit verantwoord. Het werd uit een charitatieve instelling gedaan. De vraag naar wat men wilde bereiken werd niet gesteld. Maar goed, ook met de verantwoording waarnaar nu steeds meer wordt gestreefd, blijft wat je aan het doen bent, pretentieus. Ik geloof dat je je steeds voor ogen moet houden wat de situatie zou zijn, wanneer we het niét deden. Dan zou, als er al iets gebeurde, het lapwerk blijven. De allerscherpste nood zou worden gelenigd en daarbij zou het blijven. Een verschijnsel als de zwervende jongeren blijkt zich in onze samenleving steeds meer uit te breiden. Wanneer het vormingswerk, het open jongerenwerk, de hulpverlening aan jongeren etc. de kansen niet zouden grijpen om, vanuit de mensen zelf, kijk te krijgen op hoe de situatie in elkaar zit en als die situatie ongewenst is te trachten die te veranderen, wie zou het dan wel doen? Van gezin, school en overheid kun je nauwelijks verwachten dat ze direct uit zichzelf hiermee zullen gaan bezighouden. Ze zullen gestimuleerd moeten worden door de informatie die ze van vormingswerkers en hulpverleners kunnen krijgen. Deze hebben hun gegevens verkregen uit vrijwillig en min of meer vertrouwelijk contact met de groep waar het om gaat. Dat kan zeer belangrijk materiaal zijn en wij trachten dat op de beleidstafels te krijgen. Wanneer niet wordt getracht op verschildlende manieren voorwaarden waarbinnen jongeren zich bevinden in de samenlevingen te veranderen via de beleidssectoren op alle niveau's, dan kun je nog wel hulp verlenen, maar dan is de kans op structurele verbetering verkeken. Het leveren van een bijdrage tot conditieverbetering voor jongeren wordt als een van de belangrijkste taken van de sociale pedagogiek gezien.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's