GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 94

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 94

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XIX.

92

Artikel,

daar gezegd wordt God heeft de gemeente verkreegen door zyn bloed. 1 Tim. 3 God is opgenomen in lieer16. Ijkheid. 't Welk de eenheid des Persoons veronderstelt. :

der verlossinge, welken de Middelaar prys veronderstelt dat hy sterker is dan alle Creaturen, dat is God en Mensch in een Persoon, 1 Joh. 1 7. Het bloed Jesu Christi des Zoons Gods, reinigt ons van alle zonde. 3. Uit de moest betalen

prys

De

:

:

Vrag. Bewyst eens dat deeze vereeniginge is Asunchutoos onvermengt, zo dat die ISTatuuren niet zyn in een gesmolten maar elke Natuure hare onderscheidene Eigenschappen ;

behoudende?

Autw.

De

1.

Schrift

van

schappen

leert

uitdrukkelyk dat de Eigenaltoos onderscheiden

Natuuren

twee

de

zyn.

De Goddelyke Natuure

is altyd gebleven, gelykze weeten ongeschapen, 't welk geen verandering lyd. Ook is deze Eigenschap uit haaren aart onmededeelbaar aan het Schepsel want al dat geschapen is, kan niet ongeschapen zyn. Dus is dezelve oneindig.

a.

te

is,

;

van de tyd, zonder begin van dagen, gelyk d'Apostel hem ten aanzien van de Godheid toepast, dat van Melchisedek na de Menschheid getuigd wordt, Hebr. 7 3. In

aa.

opsigte

ofte einde des levens,

:

Ten

hh.

vervult,

opsigte van de plaats, als die

23

Jer.

23,

:

Ben

24.

ik

een

Hemel en Aarde God van naby

spreekt de Heere? ende niet een God van verre? zoude zig iemand in verborge plaatzen konnen verbergen, dat ik hem niet zoude zien spreekt de Heere? vervulle ik niet den Hemel en Aarde spreekt de Heere?

De Menschelyke Natuure

h.

niet verloren aa.

5:1.

Een

:

Neen zy

is

heeft haare eigenschappen een Schepsel gebleven.

Schepsel, die een begin van dagen hadde, Mich.

Luc. 2

:

7.

Zynde een

eindelyke Natuure, Eindig in tyd. Joh. 19 52. In magt, Matth.' 26 39. 30. In grootte, Luc. 2 52. 28. En in gaven, Luc. 2 In plaats, Joh. 16 hh.

:

:

:

:

:

Hoe blykt dit verder ? Uit de noodzakelykheid van zulke onvermengde Natuuren, tot uitvoering van zyn Middelaarampt Want Christus moest in de Menschelyke Natuure lyden en ster.•.

Vrag.

Antw.

2.

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 94

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's