Voetius' catechisatie over den Heidelbergschen Catechismus - pagina 154
Van
150 c
de Oorsake der Ellende.
V. Is Christus oock , ten aensien van sijn menschena het beelt Godts geformeert? A. Ja. V. Schijnt dit beelt op een uytnemender wijse als in den ende nature in den tweeden Adam
licke natuer,
c
,
eersten ? A. Ja. c
e
V. Heeft Godt schapen ? A. Alle beyde. V. Bewijst dat?
Adam
ofte
Eva na
sijn beelt ge-
1. 27. Godt schiep den mensche na na den beelde Godts schiep hy hem
A. Genes. beelde,
sijnen :
man
ende wijf schiep hyse. d V. Hoe is dan te verstaen het gene den Apostel seyt, 1 Cor. 11. 7. Want de man en moet het hoofd niet decken, overmits hy het beelt en de heerlickmaer de vrouwe is de heerlickheyt heyt Godts is :
c
des mans ? A. Dat is te verstaen ten aensien van sijn besondere macht , die hy heeft over de vrouwe ^ ende de vrouwe niet over hem: 1. Timoth. 2. vss. 11, 12. Een vrouwe late haer leeren in stilheyt, in alle onderdanigheyt, &c. V. Wat noemt ghy een beelt ? A. Een gelijckenisse ende uytdrucksel van eenige sake.
c
c
V. Wat noemt ghy Godts beelt? ende naerdere besondere A. Een
gelijckenisse
Godts. V. Van hoe veelderley beelt Godts spreekt de Schrif-
tuer? A. Van tweederley beelt Godts van een wesentlick ende volkomen beelt Godts ende van een acciden,
,
teele of toevallige
d
V. beelt
onvolkomen beelt Godts.
Wat noemt ghy Gods?
een wesentlicke ende volkomen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 632 Pagina's