GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 191

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 191

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

179

In zijne Metaphysica behandelt Maccovius deze quaestie breedvoeriger. Hij geeft daar nog een ander voorbeeld aan,

dat de Theologie iets waars kan zeggen, en dat de Philosophie iets tegenovergestelds als waarheid kan poneeren,

en dat toch beiden elkander volstrekt niet uitsluiten. De Philosophie leert: „Ex nihilo nil fit.'' De Theologie leert een „Creatio ex nihilo." De oplossing voegt Maccovius er

aan

De Philosophie per vim

toe.

causas leert:

secundas, „fiere

vimque

Wat

aliquid

n.1.

leert: „ex nihilo nil fieri per

ex nihilo, per

eius infinitam.'''

De Theologie causam primam, Deum,

finitam naturae."

^)

dan het onderscheiden obiect van Theologie en is „quod est supra naturam;" als obiect der Philosophie hebben we de naturalia aan te merken. Supranaturalia en ISlaturalia, dat is de distinctie. Op een andere plaats noemt Maccovius het bij den Griekschen naam: physica et hyperphysica. ^) En nu is

Philosophie? Het obiect der Theologie

mag

de Philosophie nooit in

ram

is,

maar

supra naturam excedit,

En na

non

iets

berusten wat contra natu-

wat eamque

heeft wel in aanbidding te accepteeren is

„quia gratia accedit ad naturam,

abolet."

^)

alzoo gezien te hebben dat de Theologie en Philo-

sophie twee geheel onderscheidene wetenschappen

zijn,

ieder

een eigen, van elkander verschillend obiect hebben, alsnu kan ook gezien worden waarom die Philosophia als ancilla der Theologie kan optreden, en als causa instrumentalis

voor de Theologie kan worden aangemerkt. In de Theologische redeneering hebben we altoos op dit onderscheid tusschen natuurlijk en bovennatuurlijk te letten. Als er gesproken wordt van de Generatie van den Zoon, hebben we van die Generatio aeterna niet aardsch te gedenken. „Quod autem sit hyperphysica, liquet; quia

Deus natura non est, sed aliquid supra naturam." *) De Scholastieken maakten de onderscheiding tusschen ')

Metaphysica,

^)

Dist. Theol., p.

')

Dist. Theol., p. 69.

*)

Dist. Theol., p.

p.

7.

19.

19.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 191

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's