GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 250

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 250

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(cfr.

Waar

de Flagellanten).

neeren,

Waar

ki-ijgt

men

de verbeelding gaat praedomi-

de visioenen

Franciscus van Assisi).

(cfr.

het gevoel gaat praedomineeren het Pantheïsme met

de onzedelijkheden.

voor de

rvcio-ic

We

zagen reeds dat Dionysius de

^sccpU

in de plaats stelde. Dit leidde er toe dat de

via cognitionis der latere Mystiek wordt: oratio, meditatio,

contemplatio. Het te doen,

is

maar om

niet

visio

om

meer

de ware kennisse Gods

ac fruitio Bei.

De Gereformeerden

willen allen eene cognitio atque fiducia hebben. Bernard van

Clairveaux roept het als aller mystieken tolk uit: „Deus

tantum cognoscitur quantum diligitur." Einddoel is zie daar het Pantheïsme van de Neo-Platonische hccc-ig (Tvv 9-fw,

de deificatio zooals

Hugo

De zonde van Pelagius was dat

v. S*.

hij

het,

en

school,

Victor het noemt.

onze menschelijke

wezens coördineerde met het absolute Goddelijke Wezen. De Gereformeerde subordineert het menschelijke wezen aan het Goddelijke Wezen omdat Gods Wezen een absoluut Wezen is, en hij dies de „diepe en steile afhankelijkheid" van al wat menschelijk wezen is erkent. Het Mysticisme is de pantheïstische verbastering der Christelijke Mystiek. De Transcendentie Gods wordt uit het oog verloren, er wordt eenzijdig voortgebouwd op de Immanentie Gods. Het in God „verzinken", „verdwijnen", „opgaan" zijn termen en uitdrukkingen die uit de school van Eccart komen maar thuis hooren bij den Buddhist die in zijn Nir-

wana verzinken De zonde van

wil.

het Mysticisme

is

daarin gelegen, dat het

God te leeren kennen en Zijn naam geven, maar dat het egoïstisch in zijn religie is

niet als einddoel stelt

de glorie te

en God genieten wil in

zijn gevoel.

Juist dat overgeven aan

genot en gevoel leidde tot de onzedelijkheden der Doopersche Naaktlooperij, en der Broeders en Zusters van den vrijen geest.

Zoo hangt dat Mysticisme krachtens zijn empirisch been einddoel met het Nominalisme samen. De Ethica wordt niet gekend, geen vita activa maar contemplativa is het waar naar gestreefd wordt. Het primaat van het intellect wordt geloochend; de autonomie van den

ginsel, streven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 250

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's